Om ungdomsboken igen

Ja – nu är det bara ung, ung, ung i skallen eftersom biblioteket där jag jobbar är mitt i den stora årliga presentationen av förra årets ungdomsböcker. Denhär gången har jag inte bloggat lika ambitiöst som förra, men ni må tro att jag tänker ändå. Och så då som ett trevligt avbrott-inlopp-tjohej-mitt-i kommer stormande härligaste Bokprovningen på SBI. Vad passar då bättre än att ta opp frågan om ungdomsboken som litterär genre/kategori igen? Ni som följt Grönan ett slag känner till den stundtals brännande diskussionen om ungdomsboken. Ni andra scrollar genast ner genom kommentarerna och upptäcker att såväl unga som gamla haft mycket intressanta, därigenom vansinnigt värdefulla, tankar och åsikter. MYCKET OPPLIVANDE!

Som grädde på moset (ursäkta slitenheten, men jag är mitt-i-kattet nu) måste jag saxa lite ur ett mail som Kevin Frato (se kommentarerna till det länkade inlägget) fått som svar på detta:

” …och min fråga handlar om hur ni klassificerar ungdoms-/crossoverböcker inför bokprövningen varje år.
Litar ni på förlagen eller utgår ni även från ungdomsläsarnas intressen? Till exempel hur gör ni med vuxenböcker som handlar om ungdomar eller ungdomar som blir vuxna (who cross over into adulthood)? Tar ni med några
sådana?”

Svaret skickades från Lillemor Torstensson på SBI:

Vi utgår från förlagen, klassningar i Libris och Btj samt egen bedömning. Det finns såklart en del fall där vi gjort olika och som vi tar upp till diskussion.

”Genretermen” Unga vuxna har tillkommit i ämnesordslistan (svenska ämnesord) för att fånga in just  de böcker du syftar på. Vissa har vi och vissa har vi inte. Främst är det förlagens och andra biblioteksbedömningar som spelar in. Om man ser ur ett  ”vuxenboksperspektiv” så kan man säkert komma på många vuxenböcker som också är Unga vuxna, men vi utgår ju från barn- och ungdomssidan av utgivningen.

Man kan säga att

1. Vi litar på förlagen.

2. På Sbi har vi mer kompetens och erfarenhet gällande  barn- och ungdomslitteratur än vad man har på KB, varför LIBRIS-klassningen inte alltid är vår.

3. Litteratur som av flera av varandra oberoende auktoriteter definieras olika i detta avseende tas  upp till diskussion. Efter dessa diskussioner klassas boken antingen som ungdomsbok och inlemmas i samlingarna eller som vuxenbok (vi har planer på att inrätta en särskild avdelning som kallas (unga vuxna/cross-over?). Vi undersöker aldrig vad ungdomar själva anser och det går inte att konsekvent
låta handling eller huvudpersonernas ålder avgöra ställningstagandet.

4. Historien har visat att böcker ”vandrar ner” i åldrarna, vilket gör att nyutgåvor kan definieras som
ungdomslitteratur av förlagen trots att tidigare utgåvor inte gjort det. Detta visar att  förlagsdefinitionen, om den finns, bör vara avgörande.

5. Den planerade avdelningen (unga vuxna/cross-over?) måste hållas mycket begränsad men kommer att vara av stort intresse för framtida forskning.

Om inte dethär är intressant så heter jag Drottning Lovisa.

TJO! Iväg till Debutantdagen nu!

27 kommentarer

  1. lena kjersen edman said,

    16 mars 2009 den 2:57 e m

    HAR VI BRUTIT? När jag dubbelklickar på ordet ”diskussionen” får jag en sträng tillsägelse att länken är bruten. Det var tråkigt det.
    TRÖST I BRUTEN TID:
    Ny häftigt bra ungdomsroman-debutant (eller rättare:
    ung vuxen bok-debutant) är den svenska författaren
    Jessica Schiefauer

    Läs vad 10åriga (!!!) Matilda i den alltid läsvärda bloggen
    Matildas läshörna
    skriver om Schiefauers psykologiskt starka berättelse
    ”Om du var jag”.

  2. ka said,

    16 mars 2009 den 3:20 e m

    Va? Brutit?

    Nej, det vet jag inget om. Måste genast kolla.

    Och, ja, jag har läst Om du var jag, tre gånger. Det kommer du att få se bevis på framöver. Dessutom läste jag Matildas blogg senast i morse. Roligt! Det ska bli kul att se henne i TV sen.

  3. ka said,

    16 mars 2009 den 3:24 e m

    Nämen det var väl inte strängt, det var ju bara jag som hade klantat till det. Senu igen, jag har försökt länka om. Det borde gå. VARSÅGODA OCH FORTSÄTT DISKUSSIONEN!

    Själv ska jag bläddra bilderböcker inför en annalkande stund.

  4. lena kjersen edman said,

    16 mars 2009 den 4:48 e m

    Hej hopp nu kan vi fortsätta ”diskussionen”(härligt att du har rödfärgat ordet).
    Det finns en boktitel som jag tycker är den vackraste av alla titlar.

    Elin Vägners bok(titel):

    DIALOGEN FORTSÄTTER

    P S Vad tycker du och dina ungdomsboksläsande kollegor om Lotta Olssons samlingsrecension i D N 10 mars 2009 av Twilight-kvartetten?

  5. lena kjersen edman said,

    16 mars 2009 den 4:50 e m

    Elin Wägner: Dialogen fortsätter

  6. Kevin Frato said,

    17 mars 2009 den 1:17 e m

    I dagens Barn och ung förundrar sig Lotta Olsson över allt som döljer i sin SBIs Bokprovningsbokslut (är det litterär förskingring på gång?). Var någonstans, undrar hon, finns ”form och innehållsexperimenten, den stora barnlitteratur som ska bli övergång till vuxenböckerna?”

    Jag tror inte att uppdelningen ser ut så. Jag tror att den stora litteraturen är en sak för sig. Att vissa böcker avsedda för unga är en del av den stora litteraturen, att vissa böcker avsedda för vuxna inte är det. Jag tror att det är snanare så att vissa vuxenböcker är broar till de stora böckerna för unga.

    Men: hur ska vi tolka SBIs siffror? Litar institutet alltför mycket på förlagens kataloger? Vem använder dessa siffror och i vilket syfte? Finns det siffror som saknas?

  7. lena kjersen edman said,

    18 mars 2009 den 9:26 f m

    När jag var på bokprovningen på Barnboksinstitutet och träffade en massa bok-människor så var alla som jag pratade med (många!) lyckliga över att Lotta Olsson skrivit en så gedigen recension av alla böckerna i försäljningssuccén Twilight. Det är så sällan – det var alla överens om – som någon driven journalist i en längre artikel på allvar diskuterar en uHce-bok. Språkligt och ideologiskt.
    Men när jag kikar runt på biblioteksbokbloggar så har jag bara hittat en enda bloggare som har synpunkter på artikeln. (Jag tittar då framför allt på de bokbloggar där bibliotekarierna tidigare har uttryckt vild förtjusning över Twilight.) Den bloggande bibliotearien är arg på Lotta Olsson – men inte för böckernas skull, utan för de läsande ”tjejernas”.
    (Å, vad jag skulle bli sårad om jag var ”tjej” och upplevde att vuxenvärlden tyckte att jag behövde försvaras!)
    Så jag tjatar om frågan: Vad anser du Ka och dina kollegor bland barn- och ungdomsbibliotekarier om Lotta Olssons artikel?
    Lena

  8. ka said,

    18 mars 2009 den 9:30 f m

    Lena, Lena, Lena, jag har för brått nu!! Är mitt oppe i massor av annat och sorry jag har bara 24 timmar per dygn att leva på. Kan kort säga: ja, fint att den tas opp men jag har inte haft tid att läsa artikeln. Förlåt! Någon annan som läst artiklarna somLena och Kevin pratar om?? Vad säger ni?

  9. ka said,

    25 mars 2009 den 8:38 f m

    Ja Lena! Nu är jag här!

    Har läst Lotta Olssons artikel om Bella och Edward nu och kan, precis som de personer du träffade under bokprovningen, applådera det modiga tilltaget att diskutera en ungdomsbok över ett helt uppslag i en av Sveriges största tidningar. Men – om jag inte missminner mig – visst bestod en hel del av uppslaget av en megastor bild på huvudpersonerna i filmen?

    Hur som helst – jag tycker att LO lägger sig lite i artikeln. Hon är för snäll. Jag gillar inte böckerna om Bella och Edward (förlåt, boken! jag har bara läst den första) och är väldigt kluven till devisen: ”det är bra att de läser, bara de läser!” NEJ, det är inte bra att bara läsa för läsandets skull. Godisätaren vill ha mer färgämnen och lär sig inte begripa det fina med havregrynsgröt, . Som förmedlare måste vi visa på alternativen. Att läsningen av massmarknadslitteratur kan vara en inkörsport till den jag faktiskt kallar ”god litteratyr” må vara hänt, men för att den idén ska kunna omsättas i verklighet krävs goda förutsättningar. Det kallas för kulturellt kapital. Jag är medveten om att jag inte längre diskuterar böckerna i sig, utan snarare min egen yrkesroll, och är dessutom smått elitistisk här – men min inställning innebär inte att jag föraktar de som läser Bella och Edward med stor behållning. Nej, min ]aversion[ rör i stället de som har pengar att marknadsföra dålig litteratur för att genrera mer pengar för att… osv. I det hav av litteratur som, syns, som talas om, som köps, lånas, och läses, drunknar de allra vackraste pärlor.

    Och av godis får vi hål i tänderna. Och kanske ADHD.

  10. ka said,

    25 mars 2009 den 10:55 f m

    KEVIN!! ”Jag tror att det är snarare så att vissa vuxenböcker är broar till de stora böckerna för unga.” Så himla fint!!

    Och angående sifforna fick vi kanske ett någorlunda svar i tisdagens DN (hittar inte Jan Hanssons text på dn.se längre!)??

  11. ka said,

    25 mars 2009 den 11:04 f m

    Här var det: http://dn.se/dnbok/debatt-vilka-barnbocker-raknas-1.828991

    Och: ja, tänk om SBI litar för mycket till förlagens uppgifter? Jag tror SBI om mycket gott och vet att de anställda läser tills ögona blör. Men ändå, eller kanske just därför, faller det sig lätt att misstänka att även SBI som eftersträvar ett slags objektivitet faller offer för marknasdföringens lömska principer.

    Jag blev överraskad när jag scrollade ner för LOs debattartikel/krönika och fann att utrymmet för kommentarer finns, men att det inte utnyttjas. Inte heller JHs svar på tal har kommenterats. Ska vi flytta oss dit, Lena, Kevin och alla andra?

  12. lena kjersen edman said,

    26 mars 2009 den 10:56 e m

    Tack KA för kloka ord. Jag intervjuades nyss för ett radioprogram på P 1 om
    vad jag tyckte om att många folkbibliotek gör så stor reklam för ”Twilight” och då sade jag om yrkesrollen ungefär det du skriver här.
    Men jag kunde inte uttrycka mig så bra som du gör.

  13. ka said,

    27 mars 2009 den 7:19 f m

    Lena!!

    När det gäller ”reklamen” som görs för Twilight är jag 95% positiv! Såhär: det rör sig om samtal kring en redan mycket positiv företeelse, vilket lockar många fler än vanligt att komma till biblioteket. Jag ser inget ont i det. Under diskussionerna som förs dessa kvällar diskuteras språk, handling och inte minst de omtalade stereotypa könsrollerna ingående. Jag kan slå mig i backen på att åtminstone en /bibliotekarie, deltagare etc/ kommer och viftar med en ”läs-hellre-bok”! Själv skulle jag ha väldigt svårt att ställa mig bakom ett sånt jippo eftersom jag ju inte gillar boken. Alls. Men jag har förståelse för dem som arrangerar kvällarna.

    På vuxensidan gäller för övrigt samma sak: man väljer somliga program enbart för att de ska dra publik. När biblioteket som jag arbetar på bjöd in Amelia Adamo för något halvår sedan chockerades vi över mängderna anmälningar och fick raskt byta lokal. Jag blev förvånad över att ingen tyckte att Amelia inte har något på ett folkbibliotek att göra. Amelia har inte skrivit någon annan bok än ”Skönhet för dig 60+” eller liknande. Det kändes lite trist. Hej kulturskymning. Och jag tror inte att man under kvällen (jag var inte där) diskuterade berättargreppet i hennes bok. Språk, stil och innehåll stod inte i centrum – snarare Amelia själv.

    Satt i relation till program av den typen är Stockholms stadsbiblioteks ”Twilight nights” fantastiska litterära underverk. Men det känns förfärligt sorgligt att biblioteken – ska behöva underkasta sig smutsiga marknadsprinciper för att ha en chans att överleva.

  14. lena kjersen edman said,

    27 mars 2009 den 8:00 f m

    och jag håller med Ka till 89%. (”Dialogen fortsätter”.)
    Den dag som Bert Karlsson (som skrivit en bok) bjuds in som gäst på biblioteken, då gäller de återstående 11 procenten.
    Även om vi bibliotekarier glatt viftar med alternativa böcker …..

    .

  15. ka said,

    27 mars 2009 den 8:26 f m

    Vänta nu – dethär begriper jag inte? Vill du att Bert ska komma eller inte?
    undrar Fru Yr i Mössan

  16. lena kjersen edman said,

    27 mars 2009 den 8:34 f m

    Inte.

  17. ka said,

    27 mars 2009 den 8:41 f m

    *phew* (=en lättad utandning)

  18. Karin said,

    27 mars 2009 den 9:15 f m

    Apropå detta och ungdomsböcker i allmänhet, kolla här:

    http://www.kristianstadsbladet.se/article/20090324/SURR/514887983/2265/&/Svart-skriva-for-unga

  19. ka said,

    27 mars 2009 den 9:25 f m

    Intressant, Karin! Jag kollade faktiskt på mitt lokala bibliotek igår. Där blandar de Hcg med somliga uHc + uHce och kallar dem för Ungdomsböcker. Sen finns en till hylla med skylten Ung. Där samsas andra uHc + uHce med vuxenlitteratur som tänks passa för unga vuxna (ca 15-25 år, men man får nog vara äldre också).

    På min arbetsplats (en medelstor filial) finns än så länge ingen hylla med böcker för ”unga vuxna”. Vi följer SAB-systemet slaviskt. Det är nästan så att man vill att vi övergår till DDC bara för att få till en omrockad. Hehehe.

  20. lena kjersen edman said,

    27 mars 2009 den 3:31 e m

    Inför bokprat för högstadieelever i Nyköping på förra helgens härliga
    MARIA GRIPE- FESTIVAL
    läste jag – för första gången på en massa år – om ungdomsromanen GLASTUNNELN.
    Vilken fantastisk bok! (Rätt lik ”Catcher in the Rye”.)
    Ändå mer aktuell idag än när den kom ut.
    Men på en biblioteksfilial i min närhet är ”Glastunneln” …. utrangerad.
    Det finns en del Maria Gripeböcker som jag inte längre rekommenderar (”Tanten”
    t ex) men det finns många fler, som gör läsarna upplyfta och upprymda-
    tex ”Glastunneln”-
    Men ”Glastunneln” håller alltså på att ….. hamna i magasin …. eller värre,
    bli utrangerad.
    Gallrad. Ratad.

    Jag tänker i maj månad (vitsippsmånaden) orden en träff med en handfull
    bibiotekarier/lärare/ungdomar/unga vuxna/gamla vuxna/vuxna.
    Till den träffen tar vi med oss en
    ungdomsbok som är m-i-n-s-t 20 år gammal. men som vi vill rädda från de mörka källargångarna=magasinens glömska.
    Om du, som läser detta, vill få en kallelse från mig om lokal och plats, så skicka en e-hälsning.
    Vi ses i vår och räddar livet/litteraturen/själen!
    lena.kjersen@bredband.net

  21. ka said,

    28 mars 2009 den 6:39 f m

    Å, spännande med Glastunneln! Den måste jag ju naturligtvis läsa nu.

  22. Kevin Frato said,

    7 april 2009 den 8:56 e m

    När jag gick ut från bibblan idag var det som vanligt minst ett dussin ganska sysslolösa ungdomar som hängde utanför. Ett tjejgäng satt och drack läsk på en bänk, ett killgäng höll på med smällare vid stationen. Inte en ungdom på biblioteket. Varför är det så? Eller är det bara i Västerhaninge?

  23. ka said,

    8 april 2009 den 4:59 f m

    Ja fy farao, om det bara är i Västerhaninge, är det helt klart mitt fel. Jag är väl för töntig eller liknande…

  24. lena kjersen edman said,

    16 april 2009 den 6:20 e m

    Sen satte de sig på trappen som förr. Hunden med nosen i farbrorns hand. Och barnet la sin hand i den andra. Och lilla farbrorn behövde aldrig känna sig ensam mer.
    B L

    Det är trettio år sedan ”Sagan om den lilla farbrorn” kom till oss och sedan dess behöver vi aldrig känna oss ensamma mer Och lilla tanten LKE ser fram mot räddningsträffen på SBI i maj. Heja Ka!

  25. ka said,

    22 april 2009 den 5:38 f m

    !!!

  26. lena kjersen edman said,

    15 maj 2009 den 10:49 f m

    ”Böcker ska brinna eller fördvinna”
    (Harry Kullman)
    ”jag skriver om viktiga saker. Annars får det vara”
    (Per Nilsson)

    ”Efter den roliga maj-träffen på Svenska Barnboksinstitutet med bibliotekarier, lärare, författare, litteraturvetare, förläggare är det nu helt klart:
    Den moderna ungdomsboken – sissådär fyrtio år – lever! Hurra!

    HURRA för brinnande böcker av Inger Edelfeldt, Peter Pohl, Gillian Cross, Jessica Schiefauer, David Levithan, Maria Gripe, Harry Kullman, Björn Sortland (och många många fler)
    Må era framsidor få lysa upp bibliotekshyllorna innan ni når er lycklige unga
    Läsare!

  27. ka said,

    16 maj 2009 den 10:14 f m

    Kevin!! Ungdomarna vågar sig in nu! Igår frågade jag deltagarna i läsecirkeln (6 ungdomar mellan 12 och 16 år) varför deras kompisar inte kom in på bibblan och frågade mig om boktips. Svaret var att DE KANSKE VAR RÄDDA FÖR MIG!!! Oj, oj, oj. Det finns mycket att göra…

    Lena!!! Ja, tusen tack igen för en väldigt inspirerande och livgivande kväll. Å, så många boktips! Jag har reserverat alla vi nämnde och ska försöka hinna läsa dem under semestern.


Kommentera

