Packa liten kappsäck

Ehh… Det blir nog jag som får dra det tyngsta lasset, dvs storväskan på hjul vi tvingades köpa när den tretti år gamla värran mkt snöpligt dog i Aberdeen. Nu är vi snart på väg till en annan stad på A (om kroppen vill alltså) och jag säger HURRA och packar, till skillnad från K, med mig en hel hoper böcker.  Men, men, en förhoppningsvis postinfuensesque kropp kommer inte att klara fler än sju, högst tio, titlar (minns då att vi kommer att sitta typ många dvs nästan totalt 24 timmar på ett tåg).

Alltså: vilka ska bort? Eller: vilka 7-10 böcker ska få åka till en stad i Europa? Motivera ditt svar, så får du en gullstjärna i himmelen.

1. Baby Jane (Oksanen)

2. Saabyes Cirkus (Saabye Christensen)

3. Loosing Gemma (Gardner)

4. Den smala vägen (Stéenhoff)

5. Syskonbädd (Aronson)

6. Hjärtans fröjd (Nilsson)

7. Nattens inre (Miano)

8. Dubbelheten (Trotzig)

9. 4 x prosa (Falkenland)

10. Sex liter luft (Tichý)

11. Fritt förfall (Stenberg)

12. Ge sig hän (Tafdrup)

13. Den anatomiska teatern (Örtenblad)

14. Pengar (Ahlgren/Benedictsson)

15. Pengar (Amis)

16. Vaka natt (Malin Lindroth)

17. Gatans drottning (Melinescu)

18. Great expectations (Dickens)

19. The Believers (Heller)

20. Arbetsbiens kärlek (Kollontay)

21. Leklust (Zeh)

22. The Kindom beyond the waves ((Hunt)

23. dom (Naumann)

24. Porr, horor och feminister (Östergren)

25. Glupsk (Jelinek)

26. The sun between their feet (Lessing)

27. Till sängs med Frida (Drakulic)

28. Enhet (Holmqvist)

29. Min salig bror Jean Heinrich (Burman)

30. Bombingham (Grooms)

31. Storm över Frankrike (Némirovsky)

32. Orlando (Woolf)

33. Ingenting roar Coco Chanel efter midnatt (Barnes)

34. Något av ett leende (Sagan)

35. Djävla älskade unge! (Endersén Axell)

36. Skammen (Ernaux)

37. Islekar (Willén)

38. Ett år (Flygare-Carlén)

39. Guldpelikanen (Chwin)

40. Kapten Nemos bibliotek (Enquist)

41. The Blood of Flowers (Amirrezvani)

42. Crossing the mangroove (Condé)

8 kommentarer

  1. loveina said,

    19 november 2008 den 6:56 e m

    42 böcker och jag har bara läst 2 av dem! Herrejistanes, det trodde jag aldrig.

    Enhet rekommenderar jag varmt och Enquist tyckte jag så där om när jag läste den för väldigt länge sedan.

    Lycklig resa!

  2. ka said,

    19 november 2008 den 8:05 e m

    Men då läser du och jag övriga 40 tillsammans.

    K baxnar av ditt ”så där” om Enquist! Hon fick säga 5 siffror mellan 1 och 42 medan jag själv valde övriga fem. Snart, snart berättar jag vilka tio titlar som packas ned. Eller, förresten, det blir i hemlighetsrummet.

  3. lena kjersen edman said,

    20 november 2008 den 6:22 e m

    Ta med dig de två som heter ”Pengar”
    och håll hårt i plånboken
    och ha kul!

  4. ka said,

    20 november 2008 den 6:32 e m

    Hihi, det var så jag tänkte först! Har läst dem för läääänge sedan och tyckte att det var passande nu. Men slupen och frugan gjorde att de inte kom med i tiohögen. Nåväl, jag läser dem i jul i stället, som en påminnelse.

  5. Tekoppen said,

    20 november 2008 den 10:51 e m

    Pengar (Ahlgren/Benedictsson) ska du absolut ta med och läsa! En riktigt stark feministisk klassiker. Om jag skulle välja skulle jag absolut ta med Orlando (Virginia) också. Har visserligen inte läst den själv men det är bara en tidsfråga – den kommer man liksom inte undan.

  6. ka said,

    21 november 2008 den 6:53 f m

    Å, Tekoppen! Jovisst, jag kommer nog att läsa om bägge dessa godingarn snart. Det är inte för intet som de fanns med på listan.

  7. Therese said,

    21 november 2008 den 3:25 e m

    Oj, det var en lååång lista! Jag hade nog iaf tagit Enhet och Storm över Frankrike!

  8. ka said,

    21 november 2008 den 3:44 e m

    Det blir nog såhär, att jag försöker hinna med mina hemliga tio under resan och sen ger jag mig i kast med de ni föreslår kring jul någon gång… Hjärtans tack för era tips!


Kommentera

