Här kommer en ohemlig samling bokstäver

egendomlig, besynnerligt, märkvärdig

Att växa upp mitt i ett glättigt åttiotal späckat av mussepiggtryck på tröjor med upprullade ärmar var rätt hårt. Jag längtade mycket efter en annan tid, något helt annat. En stillsamhet kanske. (Det händer fortfarande att jag gör det). Maria Gripes böcker var fyllda av adjektiv som alls inte förekom i de övriga åttiotalsböckerna – än mindre i den samtid jag ledve i. Också substantiven var otidsenliga; ‘flicka’ och ‘pojke’ som när fröken använde dem gav upphov till indignerade skratt hos mig och mina jämnåriga, gav mig ljuvliga rysningar av hemligt välbehag. Ja, det låter måhända perverst, men det jag försöker beskriva är att böckerna tillät ett annat tempo och att jag älskade det. Är det någon som minns Penelope Livelys Ett stygn i tidens väv och Penelope – En resa i tiden av Alison Uttley? Å, jag läste om dem många somrar i rad, parallellt med Tordyveln flyger i skymningen och Agnes Cecilia. Och nu, då, efter fredagens träff i läsecirkeln med tonårsflickorna, läste jag genast om Agnes Cecilia. Och O, så den håller! Jag bara slukas in i den (kanske tack vare min milda feber som måhända gör mig öppnare än vanligt) och andas Nora, Dag, Hedvig och de andra.

Vad faller sig då inte mer självklart att, efter att ha blivit tipsad tågivs om Charlotte sometimes (av Penelope* Farmer) kasta sig över bibliotekets innevarande ex Charlotte varannan dag (översatt av Ylva Spångberg, utgiven 1988).

Tillbaka till soffan, här är det nämligen influensa med tillhörande ledvärk som gäller.

* Ännu en Penelope – jag tror nog att mina presumtiva barn måste heta det, allesamman!

2 kommentarer

  1. loveina said,

    17 november 2008 den 11:17 e m

    O ja! Visst minns jag Penelope – En resa i tiden. Och Amys ögon…

  2. ka said,

    18 november 2008 den 9:56 f m

    Amys ögon – å, det är något nytt för mig! Måste kolla opp så snart jag är på banan, dvs jobbet igen…


Kommentera

