Dödgrävarens dotter =

första vuxenboken av Joyce Carol Oates som jag faktiskt läst ut. Blonde stod mig opp i halsen efter hundratalet sidor. Inte fan kan DGD mäta sig med finfina ungdomsböckerna? Njae – kluvenheten hos mig: ah, jag vet inte vad jag tycker. Jovisst: i nedslagens tidevarv, i min –.- snuttifierade ryckiga vardag full av läsningar om korta skeenden – ja, nedslag, alltså – blir jag djupt lycklig av att unna mig lyxen att läsa en mastodontroman. För det är lyxigt för farao. En bra bibliotekarie är en bred bibliotekarie är en snabbläsare och gillar rekommenderar konsumerar korta många böcker. Att därför kasta sig in i en tjocksmock (och nej, jag tänker inte kommentera författarens [brist på] kroppshydda, eller äh det gjorde jag visst precis) och hennes textuniversum gör gott. Krävande läsning emedan det inte går att skumma (en cirkelmedlem var av annan åsikt visade det sig under gårkvällen) och så då detta för mig ovanliga svepet över tidsperioder jo jag tackar jag och det inte demonstrativt nej HEJ.

Trummar mig genom folkmassan mässfadd, forcerar en och annan barnvagnstossigklump, köper från storförlaget inbunbdet, dyrt (men svärmor fyller snart år) emedan bristen på andningsbar luft och tystlåtna bordsgrannar gör läsningen av den engelska medhavda litteraturen The Gravedigger’s daughter ohållbar.

Och nej, dethär är inte en recension, är en rapport, är vad jag skriver under tvång, är pangpangpang ”nuharjagläst”, är: Joyce Carol Oates kan jag nu säga att jag har läst. Och nog fan dras jag till våldet och svulsten som kallas språket, inte hakar jag upp mig på det cirkulärt repetitiva i narrationen och: ja, jag vet i vilka händer jag kommer att sätta boken. Gott så. Men långt ifrån det bästa jag läst – javisst.

Det känns som att jag har klättrat, svettats mig uppför storberget och åkt rutschkana ner. För AH breven i slutet! Sådan lättnad skådar jag sällan hos mig själv.

Ajöken så länge, nu läser jag ut vackerboken om pojken i självdestruktionens djupare stadier och faller handlöst pladask o’boy!

Kommentera

