Stopp i skrivet?

Ja, kanske. Eller inte. För jag har myglat åt mig några rec.ex och är en plikttrogen typ.

FÖR: tid över till annat.

EMOT: tänkandet och aaaah kicken som består i att få kontakt med andra läsande typer. Fast nu är jag ju med i en bokcirkel och får utlopp för prat där samt på individuella håll med polarna.

Kommersialiseringen. Risken att bli en reklamkanal. Samt en offentlig sådan. Fick smickrande förfrågan för någon vecka sedan och det har gjort mig fundersam. Skrämseln är stor i hjärnbenet och nu går jag kanske i ide. Men då pliktkänslan och redovisningsskyldigheten. Måste skriva om allt jag har tillskansat mig.

Ahhhh.

Förresten: fy fanken vad jag blev besviken på Aidan CHambers. Han har gått och blivit en insnöad sexist på gamla dar eller helt enkelt inte följt med i sin tid. SÅ SORGESAMT! Eller är det bara jag som inte kan uppfattar brittisk sofistikerad humor?

16 kommentarer

  1. Johanna L said,

    29 september 2008 den 4:29 e m

    Åh, var du på seminariet med Chambers? Jag hörde exakt samma åsikt som din av en annan som var där (jag var inte), och som var helt upprörd. Han hade INTE tagit det som brittisk humor.

  2. ka said,

    29 september 2008 den 5:14 e m

    Tror vi har pratat med samma person. Ja, jag blev riktigt arg.

  3. 30 september 2008 den 11:37 f m

    Åh. Men sluta inte skriv, även om vi träffas IRL så är det ändå behövligt med täta Ka-besök. Men strunta i måsteskrivandet, vettja. Skriv det du vill, det var ett råd jag fick när jag kände som du (ja, minus erbjudande om att reca dårå).

  4. ka said,

    30 september 2008 den 12:24 e m

    Tack, sugar. Ja nu är det knas med flaskpostenservern också, så jag blir lite småsugen på att kladda här också. Fast det får bli kanske, högst kanske.

  5. Ann-Sofie said,

    30 september 2008 den 6:28 e m

    Fortsätt skriv! Jag känner – troligen – till det smickrande ety jag…

    Synd att vi ej sågs på bokmässan heller. Men det kan komma nya gyllene tillfällen till Verkliga Möten!

  6. ka said,

    30 september 2008 den 7:31 e m

    Ja, jag vet. Vi skulle ha kunnat ses både här och där. Och, som du skriver, hoppet är inte ute!

  7. Ika said,

    30 september 2008 den 10:16 e m

    Men, vad har Chambers gjort? Jag som nyss har börjat läsa Det här är allt och tyckt så bra om den hittills…

  8. ka said,

    1 oktober 2008 den 5:43 f m

    Läste du Lotta Olssons DN-text om seminariet? Hon verkar ha hört helt andra saker än vad jag hörde…

  9. lena kjersen edman said,

    1 oktober 2008 den 2:23 e m

    Hej Ka!
    Jag lyssnade på bokmässan på den vanligen så spännande Aidan Chambers föreläsning som jag inte tyckte var en höjdare (han hade inte förberett sig denna gång tror jag).
    Men jag måste ha slumrat till under föreläsningen.
    Vad var det han sade som du uppfattade som ”insnöad sexism”?
    LKE

  10. ka said,

    2 oktober 2008 den 4:54 f m

    Jag blev flåsande arg över
    * Dethär snacket om att män tänker med kuken och att kvinnor liksom känner och tar emot och har antenner över hela kroppen!
    * Hur homosexuella män är ”semi-male” och
    * hur Chambers skrivande går från det ”manligt strukturerade” i Spelöppning till det ”kvinnliga, intuitiva skrivandet” i Det här är allt! (ja, jag använder citationstecken, trots att jag inte minns den exakta ordalydelsen).

    Jag som trodde att Pittstim var en totalt onödig bok eftersom vi väl lagt av med sånahär unkna föreställningar om ‘kvinnligt’ och ‘manligt’. För övrigt ser jag fram emot kritikermottagandet av Det här är allt!. För visst torde den uppröra? Nog förekommer väl likheter med Nu heter jag Nirak? Äldre herre skriver om sexualitet ur en ung kvinnas perspektiv = förbjudet (medan äldre kvinnor som skriver om unga pojkar och deras sexualitet hyllas för den fantastiska förmågan att ”förstå” – underförstått: män tänker bara med kuken och kan inte skriva om kvinnor).

    Har inte läst Det här är allt! ännu, ser verkligen fram emot det. För: inte kan jag låta bli böckerna bara för att författaren som person gör mig besviken.

  11. lena kjersen edman said,

    2 oktober 2008 den 7:17 f m

    Usch, det där låter inte bra. Jag måste ha slumrat till ordentligt. Jag minns mest att Aidan pratade om sin elake lärare som slog eleverna och att han inte är intresserad av fantasy.
    Jag har följt Aidan i många. många år alltifrån den gången jag som ung bibliotekarie hörde honom tala i Cambridge om The Child´s Changing Story.
    Hans presentation där av hur den nya romanen (t ex ungdomsromanen)och våra liv har påverkats av 1900-talets stora förändringar:
    Relativitetsteorin
    Rymden
    Könsrollerna
    Kärnkraften
    Televisionen

    har betytt så oerhört mycket för mitt profesionella och privata läsarliv. Efter Cambridge bjöd engelska Jan Robbins och jag honom till Umeå och det var så Aidan Chambers många Sverigebesök inleddes.
    (Visst vet du att Aidans påhittade förnamn när man vänder på det blir – Nadia?)
    Privat har Aidan absolut inga konstiga idéer om sexualitet, åtminstone inte vad jag har uppfattat i samtal med honom.

  12. ka said,

    2 oktober 2008 den 10:17 f m

    Hoppas att jag hörde fel, helt enkelt.
    /småstressig ka

  13. lena kjersen edman said,

    4 oktober 2008 den 8:17 e m

    Ka, den dag du känner dig litet inspirationslös – läs
    DEN OSYNLIGA av den svenska debutanten Lise Indahl.
    Och all inspiration att tänka, läsa, skriva, leva rinner till.

    En mellanåldersbok som fascinerar, är spännande, är aktuell.
    Inte fantasy. Inte deckare. Bara bara bara BRA!!!!
    Lena K E

  14. ka said,

    5 oktober 2008 den 6:52 f m

    Å, alltså den har jag haft ögonen på länge. Längtar massor tills den dag den dyker opp i paketet från BTJ.

  15. Ika said,

    5 oktober 2008 den 12:38 e m

    Nej, jag har inte läst den, eller för den delen så mycket annat om Chambers’ seminarium. Däremot läser jag vidare i Det här är allt (och tycker fortfarande mycket om den), och försöker att inte låta min läsning påverkas för mycket av det jag hör om Chambers uttalanden…

  16. ka said,

    5 oktober 2008 den 12:45 e m

    Å, jag vill också läsa!!!!


Kommentera

