Bokbyte nummer tre

Å, så fint! Mkt effektivt och supermysigt. Men ACK vilken huvudvärk jag fick när bok efter bok som jag först spanat in försvann.

Jag nafsade åt mig följande:

Anarkai av Per Nilsson (jag har skamligt nog bara läst Svenne av karln)

L’étranger av Albert Camus (ska se om gymnasiefranskan står mig bi)

Paradis. Is av Ulf Eriksson (vem kan motstå blurben ”… en stark coctail av känslor”?)

4 x prosa av Christine Falkenland (har läst barnböcker och Öde men inget mer)

Diamantsvärtet och träsvärdet I av Nick Perumov(trodde det skulle vara något för K, men hon är helt fast i pratchettdataspelsvärlden och i det närmaste okontaktbar just nu)

Hundra procent fett av Liv Strömquist (har lånat hem bibliotekets ex ca 10 gånger, så nog fanken fyller den sin funktion som privat bok också)

Losing Gemma av Katy Gardner (för mig helt okänd historia, jag tog den i panik)

Mrs Dalloway av Virginia Woolf – med ett omslag som påminner oerhört mkt om Historien om det gamla barnet:

ehhh, trodde jag kanske först.

Saabyes cirkus av Lars Saabye Christensen (vet inte varför, har hört mkt gott om Halvbrodern. Dessutom gillar jag cirkus väldigt mycket)

Tänkta världar av Johan Svedjedal (två essäsamlingar i en)

3 kommentarer

  1. Jessie said,

    21 september 2008 den 9:02 e m

    Oh, du var den lyckliga som haffade Falkenland-prosan. Nu fick jag reda på av Helena att Själens begär fanns i prosaboken så döm om min lycka när hon ska skicka mig den! Kul att du hittade några av mina medhavda (Paradis is och Anarkai). Hoppas att du gillar dem. Börjar prenumerera på din blogg, den verkar härligt bokig så jag lär kommentera igen. 😉

  2. ka said,

    22 september 2008 den 5:44 f m

    Ja, helt underbart med Falkenland! Jag hade helt och hållet missat att Själens begär ingick i prosasamlingen och nappade helt fräckt åt mig bägge två. Helena sa åt mig efteråt, så jag lämnade kvar den. Skönt med tydliga vägledare, eller hur?

    Och: då kanske du stod för Baklängeslivet också? Någon annan snodde den 😦

    Vad säger du om Ulf Eriksson? Jag har främst läst honom i egenskap av debattör i DN (för länge sedan, ungefär fem år!) och känner alls inte till hans skönlitterära stil. Blev sugen nu när jag hörde hans nya novellsamling recenseras i kulturnytt förra veckan.

  3. 5 oktober 2008 den 10:26 f m

    Ja tydliga vägledare is fab. Haha.
    Ja, baklängeslivet hade jag också med mig. I ärlighetens namn var den ingen höjdare, så du missade inget!
    Jag har inte läst ut Paradis is, konstigt nog, så jag kan faktiskt inte ha någon åsikt om honom. Trevlig läsning. 🙂


Kommentera

