Kulturfyran

Jag hänger med. Korta och förbaskat innerliga svar.

1. Vad vet du om Kulturrådet?

Tjaa – det är en statlig inrättning som fördelar bidrag till kulturella verksamheter. Inom biblioteksvärlden bidras vi exempelvis med smal kvalitetslitteratur. Dessutom söker vi pengar till projekt inom barnområdet. Om jag inte fick bidrag från kulturrådet, skulle jag inte kunna stå till tjänst med flera exemplar av varje titel när jag ”bokpratar”, dvs berättar om härliga böcker för härliga barn. Blodvite skulle uppstå.  Och så har Kulturrådet mer än en hel del att göra med ALMA. Ni som inte vet vad det är får väl skämmas helt enkelt.

2. Om du skulle bo på en öde ö i ett år och bara fick ta med dig tre böcker: vilka böcker blev det då?

Bläckhjärta av Cornelia Funke, helt klart. Blood sisters av Mary Jacobsen. Och den tredje blir skitsvår, nästan helt omöjlig att avgöra. Kanske värsta smällfeta boken. Nu har jag tänkt och tänkt och tänkt. Kan inte komma på någon. Kanske min egen dagbork från tonåren. Jag får läsa och förlåta mig själv. Eller: ännu bättre – en anteckningsbok.

3. Om Big Bang-försöket verkligen slukar världen och skickar ut oss i ett mörkt hål: vilken låt skulle du vilja höra samtidigt, om det gick att välja?

Ghost dance

4. Om du visste att det svarta hålet skulle sluka världen i morgon: vad skulle du helst göra den sista kvällen: se din favoritfilm, läsa i din favoritbok, gå en promenad, äta gott, dricka dig full, älska, sova eller något annat?

Vara nära min fru och göra allt det där. Samt tränga mig in i ett stall och låna en häst så att jag kunde galoppera till en f.d. vän och be henne om förlåtelse för allt vad det nu är hon är arg över, dvs jag vet inte vad det är.

Kommentera

