Vad skulle du ha valt?

Annika Thors ungdomsböcker är för mig oprövad mark. Jag skäms nästan för att säga det och har många gånger sneglat på såväl som som som. Men icke – alltid har något kommit i vägen. Varför? Jag älskade ju Rött hjärta blå fjäril…

Hsh, kort här, för jag är ingen avlönad recensent utan kladdar ner detta på min lunch- och eftermiddagsrast, Vad skulle du ha valt? känns märkligt distanserad och jag kan inte riktigt komma nära någon av personerna, trots att jag ju vill. Varför, varför, varför? Berättelsen om tonårskillen Jesper och hans svårigheter i valet mellan bästisen och flickvännen [lägg därtill en hoper tillkommande komplikationer] innehåller en mängd intressanta detaljer och grejer som jag borde gå igång på. Men gör det alltså inte.

Äsch, det är väl jag som är stum och höstdyster bara. Säkert är det stor litteratur, jag ser bara inte berättelsen bakom orden.

11 kommentarer

  1. asalun said,

    11 september 2008 den 8:30 f m

    En medsyster…jag har också en oförklarlig olust till hennes böcker, och skäms över det.

  2. ka said,

    11 september 2008 den 8:47 f m

    Det känns så dumt! Och tack för att vi är systrar nu!

  3. Helena said,

    11 september 2008 den 9:21 f m

    Jag har inte läst några ungdomsböcker, men blev lite stillsamt förtjust i ”Motljus” (vuxendebuten, kom i våras): http://www.bokhora.se/blog/recension/2008/04/motljus-annika-thor/

  4. ka said,

    11 september 2008 den 9:25 f m

    Ja, jag minns din stillsamma förtjusning och noterade den på måste-listan. Vill nog läsa den ändå, någon gång. Men först alla dessa horder…

  5. lena kjersen edman said,

    11 september 2008 den 10:17 e m

    Jag tycker mycket mycket mycket om de fyra ”vattenböckerna”:
    En ö i havet, Näckrosdammen, Havets djup, Öppet hav

    och Annika Thors barnböcker
    och Motljus
    samt den ungdomsroman som jag inte minns titeln på-
    den som handlar om ”ungdomsrevoltens tid” på 1970-talet.

  6. ka said,

    12 september 2008 den 5:16 f m

    Ja, jag vill ju så gärna tycka om dem! Vattenböckerna längtar jag efter, ska försöka hinna med dem snart.

  7. ka said,

    12 september 2008 den 1:51 e m

    PS till Lena: jag gillar verkligen Rött hjärta blå fjäril! Läste om den i morse. Sååå fin! Om jag inte var allergisk skulle jag köpa en kanin och döpa den till Hoppsan, så det så!

  8. Johanna said,

    14 september 2008 den 12:27 e m

    Hej, jag har haft lite Annika Thor-hype på senaste tiden, men inte läst senaste boken. Får se om jag håller med eller inte sen…

    Hursomhelst:
    En ö i havet-böckerna är helt fantastiska, säkert ungdomsboksbäst i sommar! Jag har lyssnat på Melinda Kinnaman som läst dem för mig som ljudböcker på promenaderna! Såg precis tv-serien på dvd också. Och den var jättebra den med, men böckerna spöar. Särskilt tv-versionen av Sven kändes lite fel, pinsamfumlig liksom…

    Nu imorgon!=70-talsrevolutionsungdomsboken tyckte jag också om, men jag är ju en sucker för ”Tillsammans”-skildringar och gillade såklart även vuxenboken Motljus av samma anledning.

    Varken Sanning eller konsekvens eller Rött hjärta blå fjäril har jag läst än, men däremot LOVE&ALMA-serien, som jag tycker om för att den lyckas få in något så ovanligt som poetiskt språk i texter som riktar sig till nybörjarläsarna!

  9. ka said,

    14 september 2008 den 2:54 e m

    Å, MK! Jag måste också lyssna, natürlich! Dessutom håller jag på med värsta andravörldskrigsracet här, nästan mot min vilja. Nästa bok i cirkeln är Gravedigger’s daughter.

  10. lena kjersen edman said,

    20 oktober 2008 den 9:08 f m

    Hej KA!
    Jag har en utmaning till dig och andra barnboksläsare på Bokhora – det handlar om Augustpriset 2008.
    Lena

  11. ka said,

    21 oktober 2008 den 6:22 f m

    Oh, jag svarade ju ganska snabbt! Alltså: Heja Jacob Wegelius!


Kommentera

