Boktjuva mig hit och boktjuva mig dit

Ett förlag har börjat sända mig böcker, vilket får betraktas som trevligt. Mer än ögat ser och Ögat över månskäran tillhör godingskaran, medan Boktjuven fått mig att tveka både en och annan gång. Nu har dock en hoper bloggare hej och hå tokhyllat boken och nog fanken har den överösts av hurrarop världen över också. Så ok, jag läser vidare. Jag behöver knappast återge innehållet – men förhålla mig till det tänker jag banne mig göra. Såhär: hur evighetsstor massa (populär)kulturella uttryck behandlar andra världskriget? Jo, en vansinnigt stor. Jag vågar inte skriva oproportioneligt stor, därtill är mina krigshistoriska (för att inte tala om de samtida) kunskaper alltför begränsade, men jag har svårt att begripa och oreflekterat ge mig hän åt detta grävande i en och samma humanitära katastrof när vi ju FORTFARANDE, IDAG, står mitt i en brinnande värld. Jag hör själv till de indoktrinerade:[infoga bättre ord, använd inte indoktrinering eller propaganda, det är starka grejer dethär] var besatt av Hitler redan i årskurs tre och läste för första gången Alan Bullocks biografi vid 12 års ålder. Sen skrev jag specialarbeten om förintelsen på olika skolnivåer och såg Schindler’s list gång på gång och grät tills jag fick näsblod. Nu undrar jag bara: vart tog den övriga världen vägen? Om vi ska ”lära av historien” och det tycker jag verkligen), skulle åtminstone jag vilja lära mig mer om finska vinterkriget, Vietnam, första världskriget, korstågen, 30-åriga kriget, Rwanda, you name it – ni ser, jag har ingen koll. Större delen av min historieundervisning (som skett dels i skolan och dels på fritiden, under intagande av diverse böcker och filmer) har ägnats åt andra världskrigets vansinne.

Dessa mina invändningar undantagna måste jag ju, främst tack vare en facebookdiskussion och kommentarer hos Alwilda under gårdagen ändå falla till föga och om inte hylla, så åtminstone gratulera Zusak till det lyckade berättargreppet. (Inledningsvis morrade jag och såg tydligt för mig hur sagde författare redan såg alltihop filmatiserat och i nästa sekvens sig själv på en eternellt skrattande promenad till banken. Fast sen kom jag på att han säkert har ett american gold card eller något sånt och inte behöver gå till banken, så där försvann den putslustigheten. Tydligen har förf även släktingar som bott i Tyskland under nämnda period.) När jag nu i svinottan passerat s. 455 kan jag med andra ord sälla mig till de som fallit pladask – men, nota bene!, inte utan invändningar! – för såväl språkbehandling som protagonisten och hennes kärva fosterföräldrar. Och naturligtvis även för alla de människor som flickan, Boktjuven, möter på sin väg mot döden. För så är det: vi ska alla dö någon gång.

Återkommer kanske.

Hörrni, köp inte boken. Den är väldigt tjock och kommer bara att trängas med alla era andra böcker om Europa under perioden mellan 1930- och 1950. Låna den i stället på bibblan (så att vi som jobbar där slipper våndas över all plats den tar i hyllan). Och köp nästa mastodontsmaskiga roman som behandlar en (barn-)hjälte som klarar sig undan 1970-talets fasor i, låt säga, Chile? Nej, det finns, mig veterligen inte ännu. Det väntar ännu på att bli skriven.

5 kommentarer

  1. 6 september 2008 den 6:25 f m

    […] pga semestrande, sjuka, yttre-tjänstgörande arbetskamrater läste jag Världens undergång (bokens näst sista kapitel). Om vi nu lägger mina redan yttrade invändningar åt sidan och koncentrerar […]

  2. Ika said,

    6 september 2008 den 7:56 e m

    Måste ju ärligt säga att det jag läste om boken på förlagets hemsida lät väldigt lockande… men j, jag är ju en sucker för andra världskriget sedan tidig ålder. Hsde en period från nio-tioårsåldern och framåt när jag läste extrema mängder ungddomsböcker från tiden för andra världskriget (för det finns verkligen extrema mängder!).

    Men visst borde man läsa om andra konflikter också. Vad gäller vinterkriget kan jag tipsa om Yvonne Hoffmans När man vänder på stenar. Kan vara lite knepig att få tag på i Sverige, iom att den är utgiven av finlandssvenska förlaget Schildts, men du är ju i rätt bransch för att snoka reda på böcker. 🙂 Extra intressant för mig var den förstås för att den delvis utspelade sig i min hemstad, dessutom har jag hört författaren berätta en spökhistorisk skröna med anknytning till krigstiden under en morgonsamling i gymnasiet.
    Vad gäller både vinterkriget och fortsättningskriget finns det ju massor skrivet – och filmat. Jag börjar allt mer dra mig för att se filmerna, eftersom jag mår så hemskt dåligt av dem, i synnerhet de som fokuserar på civilas lidande. Böcker går bättre – det kan också vara smärtsamt och illamåendeframkallande, men fantasin har ju vissa begränsningar och bjuder en inte på upplevelser bortom det hälsosamma.

    Men ja, ögonöppnare när det gäller andra krig har också varit Zlatas dagbok av Zlata Filipovic, samt Oliver Stones film Himmel och jord (som jag inte vet om jag klarar av att se en andra gång trot att den var oerhört bra).

  3. ka said,

    7 september 2008 den 5:22 f m

    Tack Ika för din oh så initierade kommentar! Ja, visst finns litteratur och film om andra krig. Det jag främst vänder mig mot (och jag medger att det inte är helt tydligt här ovan) är den hysteriska fixeringen vid just andra världskriget och vad det gjorde mot i första hand en folkgrupp (homosexuella, romer, kommunister m. fl. glöms kanske inte bort, men försvinner någonstans på vägen).

    Å, roligt med Hoffman! Har hittills bara läst hennes Det röda bokmärket (och gillat!) – det ska bli ”roligt” att stifta bekantskap med hennes övriga bokflod.

  4. Anna GC said,

    30 september 2008 den 5:10 e m

    Jag tror också att den där Chile-romanen redan finns. Fast på spanska.

  5. ka said,

    30 september 2008 den 7:30 e m

    Javisst. Och nog borde det gå att översätta till svenska?


Kommentera

