i Bella&Edwardhysterins fotspår…

Ja, OH, detta tonårssuktande och AH dessa ljuvliga mörka, sträva röster och hårda bringor att luta sig mot! För trots (eller kanske på grund av – hehehe) att jag är gift med och, nota bene, älskar en mjuk typ – pirrar det till i min, för att citera Bokhoran Helena, inre —– när jag läser dessa mysrysliga och ack så trånande tonårsböcker om den passionerat vilda och naturligtvis helt och hållet omöjliga kärleken till några som dessvärre tillhör de odödliga.

Jag gillar mitt jobb där jag hela tiden tvingas/har den ljuva äran avv kontakta min inre tonåring för att

NOTA BENE – ovanstående ordsjok skrevs i morse, innan jag läst denhär texten. Skulle innerligt gärna vilja hinna kommentera den, men måste ägna mig åt annat nu. Kort: läste ut Mer än ögat ser av Marissa Parr på lunchen. Ay caramba, vad jag vill jämföra den med bellaböckerna! Återkommer på begäran. Nu begraver jag mig tillfälligtvis i bokhögen.

Ajöken!

8 kommentarer

  1. Bokomaten said,

    3 september 2008 den 2:02 e m

    Mmm… Lena Kjersen Edman skrev på min blogg för ett tag sedan och bad om upplysning om Edwards storhet men jag skrev nog aldrig något om den.. Ångrar mig lite nu för jag kan faktiskt se hennes poäng, jag förstår vad hon menar, men det är ju med lite barnsliga ögon man läser och tycker om. Jag gillar också böcker som får mig att hitta tillbaka till min inre tonåring.:) Jag älskar ex Spiderwick-böckerna också, men inte som vuxenböcker utanför att de är så mysiga som barnböcker.

  2. ka said,

    4 september 2008 den 6:54 f m

    Å, kan du inte skriva nudå – varför lockar Edward dig och så många andra? Jag blev så förbannad när jag läste (för egen del) men kan på något sätt begripa varför tonåringar sugs in i det vidunderliga liksom… Och att ibland själv bege sig till barn- och tondomen är helt och hållet nödvändigt och man som jag (och du?) jobbar med litteraturförmedling till barn och ungdomar.

    Kolla in vad jag skrev på Flaskposten; Bella&Edward och Aislinn/Seth/Keenan är liksom Glamour för mig. Grädden som andra suger i sig av chick lit (en genre som jag ställer mig direkt oförstående till).

  3. 4 september 2008 den 11:05 f m

    Jag har precis läst klart del två, och det är ju något som lockar, helt klart. Trots att jag verkligen ser – och instämmer i – kritiken som framförs så är det en bladvändare av bästa sort. Inte lämnar den så mycket kvar efteråt (inga problem att börja på nästa bok – en vampyrfri sådan – som det kan vara efter En Riktigt Bra Bok), men jag kommer absolut läsa de två återstående delarna. Likväl som man läser chick litt, eller deckare eller annan sk underhållningslitt (som också fylls av dåligt språk, kassa värderingar, platta personer och torftiga intriger – i värsta, men ofta okritiserade, fall (men nej inte alls alltid!)) så fyller dessa böcker ett behov av att bli underhållen. Bella eller Phoebe liksom? Det går på ett ut, och hellre att unga människor läser Meyer än kollar Big Brother som ju definitivt har dåligt språk, kassa värderingar, platta personer och torftiga intriger…

    Hey, det där var mitt lilla brantal för en bokserie jag inte gillar så värst.

  4. ka said,

    4 september 2008 den 11:29 f m

    I love skräpkulttur ibland. Erkände det för B, som städar bibblan, i morse. Hon tror att jag är ”såhär kulturell” men jag chockerade henne med min stora fascination för Glamour och saliga Fame Factory. Fast bäst är det om det förekommer vampyrer eller andra mörkervarelser. Mah dahling K har just fixat hem en hoper vampyr- och varulvsfilmer från 1970-talet. Gissa vem som komar i helgen?

  5. Ringen said,

    5 september 2008 den 2:34 e m

    Arbetar också med att förmedla barn- och ungdomsböcker, läser massor, och är väl barnslig innerst inne, Meyers böcker är jag så fascinerad av, håller med ovanstående inlägg!

  6. Ringen said,

    5 september 2008 den 2:43 e m

    PS. Har för några veckor sedan skickat föreslag att Bok- och biblioteksmässan skulle bjuda in Meyer till mässan.

  7. ka said,

    6 september 2008 den 6:13 f m

    Oj, det skulle bli ett riktigt halabaloooo om Stephenie Meyer dök opp i Götet! Undrar om någon seminariesal alls rymmer horderna av vampyrbitna fans i alla åldrar? Jag skulle definitivt tränga mig allra främst.

  8. ka said,

    22 januari 2009 den 3:58 e m

    Eller – skulle jag verkligen det?


Kommentera

