Kort om kort bok

Jag har läst Våldtäkt och romantik av Katrine Kielos. Igår diskuterades den i en skenbar verklighet. Med instuderingsfrågorna i högsta hugg kom jag för tidigt (hade tänkt utnyttja extrakvarten till stadsstrosning men regnet ville annorlunda), laddade stenhårt för att dissa den – men argumenten föll platt. Alla, tror jag, hade tänkt lika.

Kort: Heteronormativ smörja. Om Kielos åtminstone hade nämnt ordet heternormativ skulle jag ha kunnat se essän med blidare blick, men som det är nu utesluter hon en fett stor skara (potentiella och reella) våldtäktsoffer. Visst:en välvillig läsare fogar in offer för andra sorters våldtäkter än strikt heterosexuella i Kielos patriarkat – och väljer att se alla former av våldtäkt som maktdemonstration; ”det är det enda språk vi lärt oss”.

I en artikel läser jag att avsikten med boken var att ”vara introducerande”. Som sådan fungerar den förhoppningsvis. Själv hoppar jag ner i fantasybrunnen och fortsätter med Urchin och hjärtstenen efter ljuvliga men alls inte fantasydrivna Alva och sommaren.

Näh, jag har tappat min bildliga skrivarpenna och borde lägga av med att blogga. Texterna blir osammanhängande, kan knappast kallas texter just nu, bara sammanförda ordsjok utan någon egentlig logik.

Sedär ett avsnitt ur den mentala dagboken.

Godmorgon!

4 kommentarer

  1. Bovary said,

    22 augusti 2008 den 8:14 f m

    Här skall det inte slutas blogga. Vilken osedvanligt dum idé!

  2. ka said,

    22 augusti 2008 den 9:51 f m

    Det var det jag ville höra 🙂

    Nejdå, men allt liksom trilskas i skallen och då är det svårt att hålla upp till (ja du ser, jag vet fanken inte ens hur man skriver, kan man skriva hålla upp till?) kraven…

  3. LN said,

    24 augusti 2008 den 8:53 e m

    Jag måste citera dig själv: ”Man kan inte hindra ett litet Ka från att blogga!” Gör inte det! Det skulle bli så tomt. Att skriva är väl ett utmärkt sätt att just samla tankarn? 🙂

  4. ka said,

    27 augusti 2008 den 5:37 f m

    Tack LN. Jo, det är som sagt svårt att hindra ka:et från bloggning. Men just nu är det en rasande massa andra grejer som krånglar och då blir det som det blir.


Kommentera

