Rapport från exilen: Mr. Tearle och jag

Vi har känt varandra i en månads tid nu. Han fick inte hänga med till Tyskland; jag begrep redan på ett tidigt stadium av vår bekantskap att Tearle (han föredrar att tilltalas vid efternamn) inte har särskilt mycket till övers för sådant trams som exempelvis cykling. Möjligen hade han uppskattat stoppet vid Prora och Hitlers jättehotell, men jag tror nog att den gode Tearle skulle misströstat långt innan vi kom dit. Tillbaka i Svearnas mäktiga rike, återupptog jag kontakten med Tearle efter smålustiga sidsprång åt allehanda håll. Gott! Tearle är en patetisk jävel som på många sätt påminner om mig själv. Aj i självkänslan!

Snabbköpet Rastlös av Ivan Vladislavic (ni får klicka runt på förlagets sida själva, jag hittar ingen direkt-URL) är en finfin fnitterbok smälfet av allehanda språkporr förr den lystna läserskan tillika korrekturfelsallergikern. Hinner inte skriva mer nu annat än: läs, läs! Sådär – nu får släktingen tillbaka datorn och jag slipper hamna i allmän onåd.

Ajöken.

PS. Värst av allt är att det förekommer korrekturfel (visserligen till antalet mycket få) i berättelsen om tillkomsten av ”Korrekturläsarens derby” – eller retas Vladislavic med mig?

2 kommentarer

  1. 15 augusti 2008 den 7:28 e m

    ÅH! Denna bok måste jag läsa! Allrahelst nu, men det står några böcker före i kön. Författare och titel antecknas nogsamt.

  2. ka said,

    16 augusti 2008 den 8:25 f m

    Ja, läs, läs! Jag ser fram emot att läsa dina upplevelser efteråt!


Kommentera

