Mer Chambers

Sjuklig och spretig – ja se där har vi Ka personifierad.  Och nu svuschomläst Dansa på min grav av oh så fine Aidan Chambers (tack AnnCharlott för att du påminde mig om braigheten!).

Antar att ni är bekanta med klassikern det är fråga om – om inte: gack nu genast till biblioteket som förhoppningsvis har bevarat åtminstone ett ex av varje danssvitbok i sitt ack så sällan nyttjade magasin. Det förf gör känns fortfarande nytt i formen, dvs han lyckades inte rubba hela ungdomsbokens grundpålar då det begav sig. Välj själv: är det sorgligt eller bara bra? Jag tycker: fint, desto bättre för nyskrivare som hittar denna outsläckliga inspirationskälla lite i skymundan (bah, jag kör klysch-VM här, det får ni tåla, mitt i semestern och febern!). Hsh: A. C. är en baddare på att klistra fast sina karaktärer (här och i Spelöppning genom konsekvent brukad jag-form, minns inte hur det är i resten, återkommer efter ytterligare omläsningar) vid läsarens näthinna och detdär som kallas för själen, jag slukar kärlekshistorien som på samma gång är en redogörelse, som på samma gång är ett kollage (nej, Cathys bok var inte först i världen med att brytaopp tradmönster).

Av ren&ram slöhet inklistras härmed ett utdrag ur mail som skickades till nyvän helt härom timman:

[…] Chambers håller även idag – trots att drygt 25 år gått sedan den [Dansa på min grav] skrevs och ungefär 17 sedan den lästes av undertecknad för första gången? Visst förekommer en hel del såväl språkliga som innehållsliga anakronismer (och det är det som är så förfärligt opplyftande, undertecknad bekänner sig härmed utled på alla ”väl avlyssnade dialoger” – de är inget annat än föremål för någon sorts samtidsporr) – särskilt  för en tonårig läsare 2008, men vaffan. Det är ju en alltigenom ljuvligt bittersöt historia.

Så den vackra kärlekshistorien och dess förbannade själ(v)bedrägerier : för visst är det kanske så, att vi skapar oss bilder av dem vi vill vara och uppträder därefter (förf refererar ständigt till Kurt Vonnegut och där står jag som ett fläskigt frågetecken, känner till titeln Slakhus 5 [oppat i kvällningen: Slakthus skall det förstås vara], intet mer) på precis samma sätt som schablonbilderna av våra närmaste i värsta fall är just det: schablonbilder. Åtminstone sju veckor, jag menar jösses, sju veckors önskerus och så då den förkrossande döden pang bom mitt på det. Skönt att här inte lämnas utrymme för någon jävla garderobsproblematik, jag minns det som så uppmuntrande redan då jag läste första gången, ja.

Hållbart nu också, ja. Läs, läs om.

4 kommentarer

  1. Hanna said,

    8 augusti 2008 den 4:29 e m

    Och nyvännen blev förstås tvungen att åter och ofördröjligen nafsa Chambers i ryggen varför svar nu fördröjs flera timmar – skyll sig själv! Viska sådana blommigheter i öronen.

  2. lena kjersen edman said,

    8 augusti 2008 den 4:39 e m

    — visst har du, Ka, sett att Dance on my Grave för ett par år sedan nyöversattes av språkvirtuosen Katarina Kuick?
    Den upplagan finns nu som En Bok För Alla.

    Den högstadieskola eller det gymnasium som inte införskaffar minst 10 ex (för summa högst 300 kronor)
    av Dansa på min grav (en bok för alla)
    bör läggas ner.

  3. ka said,

    8 augusti 2008 den 9:07 e m

    Ja här ska blommigheter viskas. Och, nej, jag visste inte att den nyöversatts – trodde att Kuickskan enbart översatt de senare delarna. Ack och ve, denna lilla plånbok skall hårt förgås (tröstshopping på SF-bokhandeln idag) – EBFA, I love you, här kommer jag!

  4. 9 augusti 2008 den 5:20 e m

    […] tog mig samman, lånade hem på nytt. Och igår, efter Chambers, pass på Jessen! Åh, kära nån, jag visste ju, visste, att det inte kunde vara annat än bra! […]


Kommentera

