Kort bara, mitt i kafferasten

: Shit. Lispector lämnar inget mer att önska. Tack kära Bibliofille för din entusiasm som rentav tvang mig ur mina spända arbetsuppgifter för att hämta boken ifråga. Å, jag blir så ajajaj varm och kall och het av denna roman som liksom klistrar sig in i mig. Jag måste erkänna att jag gjort det förbjudna: vikt hundöron i biblioteksboken. Förlåt. Men det finns så många värdefulla, måste nästan påstå omistliga, textutdrag i den raktigenom ljuvliga berättelsen att jag helt enkelt inte kan låta den försvinna i arkmängden. Kanske skriver jag ner all a här någon gång, nöjer mig nu – då arbetstiden strax åter sätter igång – med detta:

Maj, de fladdrande vitslöjade brudfjärilarnas månad. Hennes utrop var kanske en förutsägelse om vad som skulle komma att hända samma dags eftermiddag; mitt i hällregnet träffade hon (explosion) sitt livs första form av pojkvän, hjärtat flaxade med vingarna som en liten fågel fångad i klister.

och

Hon visste vad åtrå var – även om hon inte visste om att hon visste det. Det var så här: hon kände en stark hunger men inte efter mat, det var ett nästan smärtsamt sug som steg från underlivet och sände rysningar ut i bröstvårtorna och de tomma armarna utan kram. Hon blev alldeles dramatisk och att leva gjorde ont. Då brukade hon bli nervös och Glória gav henne ett glas vatten med socker.

Om boken har La Bibliofille ju redan skrivit ungefär allt – resten kan ni läsa i översättarens efterord. Detta lilla Ka erkänner sig härmed än en gång oförmöget att orda mer om det lästa. Ok, en sak bara – gillar, på gränsen till älskar, det metalitterära både här och i Spelöppningen.

12 kommentarer

  1. L. said,

    8 juli 2008 den 10:04 f m

    Jaaa!!
    Mer Sjärnans ögonblick till folket! Detta påminner mig om att jag måste se till att köpa den snart, så jag kan bläddra ibland.

  2. ka said,

    8 juli 2008 den 10:19 f m

    Precis, måste köpa ju – trots att jag har den tillhands på jobbet. Måste ha den intill Levande vatten hemma under kudden.

  3. Caroline said,

    9 juli 2008 den 10:11 f m

    Skämta inte, jag vågade knappt läsa detta inlägg eftersom det kommer dröja innan jag hinner till Lispector. (Tänk höst, oh denna årstid av litterära löften!).

  4. ka said,

    9 juli 2008 den 10:34 f m

    Säger bara detta: du har ljuvligheter framför dig.

  5. 9 juli 2008 den 11:12 e m

    Så underbart att Du också tycker om den!!! Fast ”tycker om” är en underdrift, i mitt fall passar som bekant avgudar bättre!

  6. 9 juli 2008 den 11:13 e m

    Och ingen orsak förresten, Vi måste ju hjälpas åt att finna Litteraturens Guldkorn!

  7. 9 juli 2008 den 11:18 e m

    Som jag kladdar ner hos Dig, förlåt! Men Du vet väl att bokförlaget Tranan ger ut Clarice Lispectors novellsamling ”Hemlig lycka” i höst? Håller på att avlida av längtan efter den!

  8. ka said,

    10 juli 2008 den 9:53 f m

    Inte kladd, det är härligt ju! Och, nej, hade inte en blekaste aning om Hemlig lycka. Nu sprudlar jag här i förmiddagssolen bakom glas och liksom ler med hela kroppen. Kan det bli bättre? Tusen tack för bästa nyheten på riktigt länge!

  9. asalun said,

    14 juli 2008 den 11:15 f m

    Nu är jag också med! Läste Stjärnans ögonblick i går och blev helt lycklig över metaperspektiven.

  10. ka said,

    14 juli 2008 den 11:36 f m

    Bra, Asalun! Jag drömde förresten om Clarice Lispector i natt. Hon var död, precis som i verkligheten, men vi var ett gäng som förde en mkt djup och innerlig diskussion omk henne. Kärnfrågan: uttalar förnamnet Klàrike eller Klaríss?

  11. asalun said,

    14 juli 2008 den 4:53 e m

    Haha, tror det senare. Men är inte säker. Det finns så många författare jag inte riktigt vet hur jag ska uttala efternamnet på (förnamnet kan man ju alltid hoppa över) och därför drar mig för att prata om dem med människor jag inte känner så noga.

  12. ka said,

    15 juli 2008 den 7:48 f m

    Jag brukar också köra med den taktiken. Men hur uttalar men efternamnet i dethär fallet? Plan C, att endast nyttja initialerna, känns just i CP:s fall inte helt politiskt korrekt.


Kommentera

