Paus i pratchetthärvan = djupdykning i feelgoodlandet Umeå

Wow, Johanna* har gjort det igen – skrivit en fin och mysig historia i total avsaknad av råångest och (själv-)destruktivitet. Det är så skönt att läsa! Ninas mamma blir kär i en nätdejt och den sabbade nyårsaftonen är ett faktum. Snart blir det ihopflytt och allt som följer på det. Om jag inte ogillade uttrycket ”väl avlyssnade dialoger” skulle jag kanske använda det nu. Men vaffan – Johanna har ju inte lyssnat, hon har hittat på! Hsh: alla personer känns tiptop och jag kan avundas Nina, Daniel och Wille för deras spännande aldrig livsfarliga leverne. Hey, kom hit nu alla tre, så att vi kan förenas i en grouphug! Sen kan Wille köra runt oss på stan, jag tränger mig ner i baksätet mellan Daniel och Nina, över Ålidhem, förbi Sjukhuset, till Umedalen osv alla andra exotiska namn. Perfekt strandlitteratur detta – och så helt enkelt ypperlig tågläsning som jag ju redan sagt.

Idag är det 100 sidor kvar i pratchettboken, btw. Hyser inga större förhoppningar om att kunna läsa ut den på tåget hem – det är fredag och välfyllda plånböcker dvs vinnäsor dito ölstinnhets hos blobben är väl något jag helt enkelt måste acceptera.

* ja, vi är ju bekanta, för tusan.

UPPDAT:

Oj, jag skrev ju inte ens vilken bok det gäller. Men om jag säger Bokhora och finfin andrabok kanske poletten ramlar ner.

Kommentera

