”Nu kan jag ju skriva lite om din dendär fåniga Mörkrädd”

Idag kommer mah dahling K att skriva gästblogg. Jag var ju så rädd att jag gav opp läsningen.

Okej. Jag har läst Mörkrädd, och den tyckte jag inte om. Det händer ju ingenting! Huvudpersonen lever ett glittrande men hetsigt och osympatiskt Stureplansliv, för i mörkret finns *fruktan*. Problemet med bokens *fruktan* är, att om man inte själv blir rädd redan första gången den nämns, så har man missat tåget. I resten av boken kretsar huvudpersonen närmare och närmare *vansinnet* (vilket bara det känns ganska pubertalt – en del ryska klassiker; en del Lovecraft och en del borgerligt akademisk tonårsångest). Och vansinnet är att ”vara svart”, sug på den alla wiggers där ute.

Språket imponerar ungefär lika mycket som själva berättelsen, dvs inte mycket. Jag läste den för Kas skull, och i och med detta inlägg är uppdraget helt slutfört.

Ka säger: hoppsan, hon var visst lite besviken.

6 kommentarer

  1. lena kjersen edman said,

    16 juni 2008 den 8:23 f m

    hej på K,
    Häftig recension! Och informativ! Framförallt kommentaren om ”vansinnet” ( inom parentes) gjorde denna läsare på solskenshumör. Om jag skulle finna ”Mörkrädd” så fånig och språktråkig som du vet jag inte, eftersom jag inte har läst romanen – men din gästrecension har jag läst. Med fröjd.
    Gästblogga ofta!
    Lena K

  2. Infinite Darlene said,

    17 juni 2008 den 10:09 f m

    Den satt den! Varför krusidulla?

  3. ka said,

    17 juni 2008 den 12:17 e m

    K är långt ifrån lika lismande kletig som jag. Har uppmuntrat henne till fortsatta gästbloggar och förhoppningsvis får ni se mer av damen ifråga vartefter tiden lider och plågas.

  4. I.D. said,

    22 juni 2008 den 7:33 e m

    Låter som en, om inte makalös, så storslagen kombination.

    Och: hellre ett litet kletkladdande Ka än hundra dagsblasksrexar. M.m.

  5. ka said,

    23 juni 2008 den 7:01 f m

    Hohoho, den satt fint!

  6. 2 juli 2008 den 9:14 f m

    […] i er, kära läsare, ty detta är ett offer jag gör för er! Eftersom Ks gästblogg togs emot med förtjusning, har jag tjatat på fler. Det är dock en hård typ vi har att göra […]


Kommentera

