Ännu en fullträff

– såhär i emtider måste det skrikas: mitt i krysset! Fast det handlar inte om fotboll, ajö zlatan, här har vi i stället ännu en kräftbok att lägga till vårens allastorslagna läsopplevelser i ungdomsbokland.

Vad är så skört att det bryts om du säger dess namn, stilfullt översatt av oh så bra Gunnar Ardelius, berättar kanske samma historia som Jenny Downham* fast från andra sidan, nej inte döden, pojkvännen. Fullt av finheter språkligt och innehållsligt, ja här snackar vi hundöron, I love. En seneftermiddag på Skinnarviksberget, det blåser, skrattar jag hejvilt** och har inga försvar kvar till slutstriden; trots att jag redan känner till slutet (ah! precis som Love Story! utbrast P så korrekt igår), skrattar och hostar och hoppas och –

ja, man kan inte hindra ett litet ka från att gråta. Sist jag grät på riktigt var när jag gifte mig nej på ett annat bröllop i juli förra året.när jag läste i taket lyser stjärnorna.

För att använda ett frekvent uttryck: Det är trots min oblödiga image (hahaha) inte konstigt att jag gråter. Här har vi nämligen något så sällsynt som en fullträff: kära avslipade lilla text kära av(magr)hårade lilla Ingrid skitsnygga hejsiga omslag fina avväpnade Markus.

Som tidigare konstaterats: det ska vara en cancerbok i år. Och inte en jävel överlever.

* Hoppsan, jag hade visst redan skrivit om u-litt och synen på densamma när jag begrät min oförmåga att kommentera den i DN uppflammade debatten häromsistens.

** Första understrukna citatet: – Dina bilder är fina, säger han. De ser ut som … bilder jag känner igen från drömmar. – Mmmm, säger målaren och ser på honom. Han känner sig som en idiot. Allt man säger till en konstnär är väl fel. Anbefalles även: sidan 92.

Kommentera

