[exclamation]

Nänu får det vara nog med dethär kärleksbombandet. Det är ju alldeles förfärligt, så tossiga inläggen om [sekwas] böcker blir. Kortfattad slutrapport efter utläst Utrop: Det var ingen spoiler i svenskan (undrar om artikelförfattaren ens läst Utrop).

Kvinnan, så fruktansvärt utsatt i tillvaron: vakna, äta, jobba, äta, sova, vakna da capo da capo da capo da capo osv, och så den jävla förälskelsen (besvarad? Läs själv.) i honom, han, den gifte mannen. ”Det händer ju inget” klagar ibland vuxna och yngre låntagare – de skulle med stor sannolikhet säga detsamma om Utrop. Jag säger inte ”Du är dum” men tänker det. För nog tusan händer det något – både i språk och handling – med den namnlösa, flyktiga på gränsen till anonyma huvudpersonen (kvinnan). Syrligt röntgenliknande följer språket inre och yttre skeenden och HEY: så snygg översättning! Jag brukar för övrigt vara gravt allergiskmot korrekturfel, men Célines prosa överskuggar de dessvärre rätt frekventa missarna som varit obefintliga alt. gått mig alldeles förbi i Castillonarna.

Men var är flatorna? Nu blir det några Lesbiska hästhistorier till kvällsteet för att stilla såväl den litterära lovebombingen som den utmattande igenkänningstörsten. Sedan kan jag med gott samvete beställa [sekwas] övriga godisbitar – fortfarande helt och hållet omutad, nota bene!

Mot balkongs!

8 kommentarer

  1. Caroline said,

    28 maj 2008 den 7:08 e m

    Jag är stensåld, lägger ”Utrop” på listan!

  2. Caroline said,

    28 maj 2008 den 7:12 e m

    …och med det nöjet därför att 1. när jag först hörde talas om den tänkte jag att ”det där är en riktig Carolinebok”, men sedan 2. läste jag vissa hyllningar men på det stora hela… recensioner som handlade om ”fel sak” – det var så avtändande! Men du beskriver det ypperligt – språket. Det är ju språkkaramellan man (jag) vill åt.

  3. ka said,

    29 maj 2008 den 5:46 f m

    Å, trevligt att höra. Hoppas du inte besviks.

  4. 29 juni 2008 den 8:15 f m

    […] av utropen – jag har eget ex nu och vässad […]

  5. Ann-Sofie said,

    16 juli 2008 den 8:59 f m

    Jag bombar också kärlek till Curiol

  6. ka said,

    16 juli 2008 den 9:03 f m

    Åh! Läste just det hos dig. Å, vad hon är fin! Har du läst Bombyx av Rambach? Den ligger bra till i prioriteringshögen inför cykelsemestern med så minimal packning som möjligt. Max tre böcker får det bli.

  7. Ann-Sofie said,

    16 juli 2008 den 9:39 f m

    Det här är ett ps! Korr-felen. jag brukar reagera illa på sådant. Här…det gick mig förbi! Bombyx har jag ej läst. I Utrop fanns förslag på Igelkottens elegans. Jag älskar portvakterskor! Men…läser på Sekwa att den ej utkommer förrän nästa år. Suck. Cykelsemster måste ställa oerhörda krav på rätt bokpack!! Jag har ständigt ångest för det där. Tänk om en bok är värdo efter 30 sidor. Min nästa långsemster är Österlen med bil. Kan packa vad som helst.

  8. ka said,

    16 juli 2008 den 11:43 f m

    JA, portvakterskorna är fantastiska. Apropå Korr kommer ett inlägg endera dagen om just det.

    Himla lyllo: här är det hård disciplin som gäller: cykelväskorna medger inte flerval. Funderar allvarligt på att bara idka omläsning, men är rädd för besvikelser även då. Voj öde!


Kommentera

