Havet och karlarna igen

Pappan och havet, The Old man and the sea, Vi, de drunknade och så nu hemlighetsläsningen som bloggas om nio dagar. Det är inte helt ovanligt att män skriver om mäns relationer till havet. Många av dessa verk är fullkomligt strålande och jag längtar efter läsro så att den keltiska ring som bortprioriterades i höstas kan tilldelas viss uppmärksamhet av dessa ögon. Det är något med de kärva karlarna, bistra och väderbitna – jag kan inte riktigt förklara – som gör mig alldeles svag i knäna. (UPPDAT Fattas bara jag läser Fiskarens garn också…)

Jag kan med glädje berätta att mina favorithavsromaner ändå är skrivna av kvinnor. Happy Sally (närnärnär kommer tidigare utlovade Sub rosa?) kombinerar, i likhet med storartade Vi är luftens drottning, det som på bokhora kallas för skrivarkursprosa med ett episkt berättande. Summan av det fragmentariskt formmedvetna adderat [och multiplicerat med samt upphöjt till 1 000 000] vävande fläskighetsinnehåll blir i det närmaste fantastisk.

Och visst fanken längtar åtminstone denna lilla människa efter havet idag. En grå jävla kall tvättstugedag med nyutläst hemligbok intill. Varför läste jag ut den så snart?

4 kommentarer

  1. Caroline said,

    19 maj 2008 den 8:31 f m

    Jamen precis, ”Sub rosa”, jag eftersöker minst en ggn i veckan men ekar tomheten, även i mitt hjärta. Skynda, skynda, för guds skull!

  2. gröna rummet said,

    19 maj 2008 den 8:38 f m

    Dock: vi får inte vara alltför hårda, jag begriper nu det i mitt jävla jagande efter rosan och glitterscenen, lugn och fin i solförmiddagsrasket.

  3. 19 maj 2008 den 5:20 e m

    […] Min inbundetssuktan förblir “Sub rosa”. […]

  4. 26 maj 2008 den 12:35 e m

    […] till instrumentell läsning*. Efter initiala svårigheter finner jag mig dock rätt snart fast och slukad av […]


Kommentera

