Wow, vilka intressanta grejer

som jag alls inte hinner skriva om idag. Tusan. Läs själva på DN Kulturs barn&ungsida. Hoppas kunna återkomma i frågan. Form och innehåll – behöver de verkligen gå stick i stäv? Samt: Katarina Kieri, behöver jag säga mer än att nämna denna fantastiska författares namn?

Kolla vad hon skriver, värsta finaste:
I min föreställningsvärld befinner sig ungdomsböcker i ett smalt och spännande gränsland. Där finns, precis som inom alla genrer, försök till exakta definitioner, rågångar och gränsposteringar. Där finns självutnämnda väktare som motar och föser. Där finns rekommenderade åldersspann och föreställningar om författarnas avsikter.
I min föreställningsvärld finns därutöver, inom alla områden, sådana som vill töja och bända, slå pannan blodig och upplösa gränser, vägra att vara medgörlig, smita förbi eller rent av tillintetgöra vakter.

7 kommentarer

  1. AnnCharlott said,

    13 maj 2008 den 1:49 e m

    Att Katarina Kieri är poet i själen märks i allt hon skriver. Vilket fantastiskt språk och vilka kloka ord.

  2. gröna rummet said,

    13 maj 2008 den 2:57 e m

    Ja, vi får bilda en Kieris fanclub!

  3. X-Hanna said,

    13 maj 2008 den 6:50 e m

    Kan bara instämma Ka! Har för mig att hon skrev en lika intressant artikel för ngt år sedan också – läste du den?

  4. gröna rummet said,

    13 maj 2008 den 8:14 e m

    Nej, det hade ju varit ljuvligt vid just den tidpunkten!

  5. anna-stina said,

    14 maj 2008 den 7:14 e m

    Jag gillar också Katarina jättemycket! 🙂 Dessutom är du nu utmanad, Ka. Kolla här: http://bibliobuster.wordpress.com/2008/05/14/lyckad-misslyckad/

  6. Johanna L said,

    15 maj 2008 den 7:36 e m

    Jag joinar fanclubben!

  7. gröna rummet said,

    15 maj 2008 den 7:47 e m

    Vi ordnar!


Kommentera

