Inte längre människa

Osamu Dazai, som tydligen kändes igen av några, är numera utläst. Alltså inte han, utan hans första till svenska översatta roman. Kolla in Inte längre människalillförlaget eller varför inte Bokfynd?

Tjusig som tusan och inte helt olik min (och många andras) ungdomsidol Stig Dagerman är den dystre författaren, se bara:

Osamu DazaiStig Dagerman

Herrarna delar inte bara vackerhet utan även självförakt och stor förmåga att uttrycka densamma i litteratur.

Berättarjaget i Inte längre människa har närt sitt hat till sig själv och omgivningen sedan barnsben. I tre anteckningsböcker följer vi det inre eskalerande vansinne som bryskt kontrasteras mot det farsartade pajasskådespeleri (dvs Yozo gör som förväntas av en normal människa) han säger sig spela opp i mötet med verkligheten. Efter ett självmordsförsök förskjuts han slutligen av sin familj och går än djupare in i alkoholens och sedermera också drogernas förlovade dimmor*.

Som vanligt när det gäller privata dvs inte biblioteksböcker har jag gått bananer och vikt hundöron på snart sagt var sida samt klottrat noteringar (läste btw till min förtjusning om sådant i helgens morgontidning). Vill ni ha smakprov? I give you this:

Jag kommer aldrig glömma den obeskrivligt listiga skugga som for över Plattfiskens ansikte när han skrattade åt mig med indragen hals. Det liknade förakt, ändå var det annorlunda: on världen, likt havet, hade djup på tusen famnar, så var det den sortens besynnerliga skugga som man skulle hitta här och där nere på botten. Det var ett skratt somgav mig en glimt av själva botten av vuxenlivet.

och detta:

Min panik hade formats av den ogudaktiga skräck som väckts i mig av en sådan vetenskaplig vidskeplighet om att vårvinden förde med sig hundratals kikhostbaciller, hundratusentals bakterier som förstör ögonen och infekterar offentliga badhus**, hundratusentals mikrober som finns hos frisören och som orsakar skallighet, svärmar av skabbparasiter som infekterar läderremmarna i tunnelbanevagnarna, eller bandmaskar, levermaskar och gud vet vilka ägg som otvivelaktigt lurar i rå fisk och dåligt stekt nötkött och fläsk. Eller det faktum att om man går barfota kan en pytteliten glasflisa tränga genom ens fotsula och efter att den cirkulerats runt med blodet kan den nå ögat och göra en blind. Det går inte att motsäga det odiskutabla faktum att det flyter, simmar och krälar miljoner baciller överallt.

Jag gillar snart sagt allt med Inte längre människa och hoppas intensivt att fler av Osamu Dazais verk översätts till svenska inom kort. Gärna som här via engelskan av Anna Troberg som gjort ett fint arbete.

Seså, kära Ka, gack nu iväg till arbetet och vuxenlivet! Glöm inte skorna.

* Min fru säger när hon läser detta: ”Det låter som Mr. Bean – fan vad deppigt!”. Jag kan inte annat än hålla med.

* Kan inte låta bli att tänka på dig, S, alla andra jämförelser undantagna!

UPPDAT! såhär ser det supersnyggaste omslaget på länge ut, formgivet av förläggarn själv – Mattias Johansson Räms:

4 kommentarer

  1. 13 maj 2008 den 8:41 f m

    Väldigt vacker man, estetiska kindben. Och vacker prosa, de exemplen du gav. Hamnar han på min lista? Jo, jag tror det. Löddrande språk. Påminner han lite om Mircea Cărtărescu eller hittar jag på det helt på egen hand?

  2. gröna rummet said,

    13 maj 2008 den 11:41 f m

    Har inte läst MC ännu! Fast Orbitor står i min oläshylla i hemmet. Löddrande var iaf ordet, läsläsläs!

  3. Anna Troberg said,

    13 maj 2008 den 1:36 e m

    Tackar, tackar! Jag suger åt mig smickret. 🙂
    Själv vill jag ge guldstjärna för det stiliga omslaget.

  4. gröna rummet said,

    13 maj 2008 den 1:43 e m

    Vassegp. Och, ja, visst är omaslaget tjusigt. Jag tror jag lägger till det i posten nu mesamma!


Kommentera

