Den läsovillige likaledes stenhårde mannen/pojken/gossen anbefalles

The two-bear mambo av Joe R. Lansdale.

Som tidigare meddelats känner jag mig stundom som en femtioårig, lönnfet (inbillar jag mig av matvanorna att döma), svart och kolerisk bög. Därför är det, jag upprepar mig medvetet, riktigt fräscht att läsa om Leonards och Haps äventyr och irrfärder i Ku-Klux-Klan-land.

Grabbarna beger sig till Grovetown efter att (än en gång ha eldat ner grannens hus) vackra Florida försvunnit i jakten på sanningen om ett mord. Hap och Leonard råkar naturligtvis ut för en hel del otrevligheter och jag ser framför mig riktiga amerikanske actionfilmssekvenser under läsningen. Underhållande och rätt roligt att iaktta mig själv: exakt samtidigt som jag läser om högljudda män kastar jag hatiska blickar mot lika högljudda män som förpestar min tillvaro genom att skrika AIK-ramsor på de olika tåg som befolkar vårt vackra Storstockholm.

Ey, kids, denhär boken passar er prima! tänker jag, men vårt bibl har inte ett endaste ex av snubben i fråga varför jag kan ge opp missionerandet här och nu. Eller? Rätt ofta dyker frågan opp ändå – vad ska vi ge killen som aldrig läser en bok? Svar: Joe R. Lansdale. Köpkraftiga typer kastar sig härmed över valfri bokhandel (gärna fysisk) och köper opp sig ett lager.

Och, just det, taggen detektivromaner syftar på the good cop och the bad cop som bägge figurerar och har avgörande betydelser för händelseförloppet.

1 kommentar

  1. 7 augusti 2008 den 10:11 f m

    […] små skotska alverna. Kanske att jag tyckte att jag fick våldsfavoriten Joe R. Landsdales hjältar Hap & Leonard utan den genomsvarta botten han studsar dem och deras råa humor mot. Här var det lättsamt, […]


Kommentera

