Man kan inte hindra ett litet Ka från att blogga

Fredagkväll och solokvist (”Ska leeeesa ikväll*”, sa jag. K ba’: ”Ha! Jag vet vem som kommer blogga!”) och vad passar bättre än i att sällskap med lite whisky agera bloggflanör (å vilket fint ord) som uppvärmning inför läsningen? Kvällens litt blir arbetsrelaterad: Jacqueline Wilsons nyaste på svenska. Hoppas bra (UPPDAT: JA!).

Inget kiss på jobbet idag, skönt, istället nya fina Barnens böcker, som jag suktat efter sedan Hanna skrev detta.

Claire Castillons andra novellsamling, också på svenska, Man kan inte hindra ett litet hjärta från att älska , har allt det jag saknade hos The post-birthday world (liksom Insekt många gånger ersatte Vi måste prata om Kevin i min litterära gomspalt**). Där Shrivers ordkonvulsioner stundom föreföll alltför överväldigande faller Castillons stramt gestaltade hysterikor (av alla kön och åldrar) mig på läppen. Om ni vill ha citat – ropa så svarar jag med guld, mitt ex är nedklottrat och sönderhundörat!

Castillons prosa har tidigare jämförts med Elfriede Jelineks och jag kan bara hålla med. Synd att jag inte klarar mig flytande på franska och ännu mindre på tyska*** – det hade varit roligt att läsa dessa författarinnors alster på originalspråk och därefter se kopplingar. Hur som helst: jag älskar Claire Castillon och tackar min lyckliga stjärna (Läs Tidningen BiF) för att jag upptäckte detta nystartade fina förlag som ger ut franska författarinnor på svenska. Oh, så jag kommer att bevaka Sekwas utgivning i fortsättningen!

Go’kväll önskar

hon-som-stiger-opp-i-ottan-för-att-jobba-lördag

* citatet kommer från kultfilmen Harry, Rosan och Sladden

**erkännas skall dock att jag var totalabsorberad av Kevinboken, ungefär på samma sätt som jag just i detta nu snaskar i mig ”info” om österrikeskandalen i ”Skräckens hus”…, nåja – när vi snackar Kevin är det ännu mera påtagligt alltihopa, tack vare Shrivers skicklighet kröp historien (=verkligheten?) mig in under skinnet.

*** ”Ich habe alle Tasse im Schrank” är typ den enda fras jag verkligen kan (säkert felstavat). Samt beställa öl, vad nu det ska vara bra för, jag dricker ju bara vin och whisky.

9 kommentarer

  1. X-Hanna said,

    2 maj 2008 den 7:16 e m

    Här går jag i en värld som aldrig mer blir sig lik. Sucka redan nu Ka, för jag kommer inte kunna prata om ngt annat än CC en lång tid framöver.

  2. gröna rummet said,

    2 maj 2008 den 8:20 e m

    Här suckas inte, här medtalas!

  3. Johanna said,

    3 maj 2008 den 12:36 e m

    Hej! Nu läser jag dig mellan tvättmaskinspassen 🙂 Jo iallafall så har jag också läst den här boken och jag blev BESVIKEN. Jag tyckte att den kändes som nåt jag skulle tycka om, men jag tyckte att språket var trist faktiskt och sen var det bara ibland jag tyckte att personerna kändes riktigt intressanta. Konstigt va?! Du kan få piska mig på måndag 😉

  4. gröna rummet said,

    3 maj 2008 den 12:58 e m

    OM jag kommer att smiska? Hehehe, polarn! Jag kommer att peppra dig med citat och evig högläsning tills dess att indiskmaten sprutar ut ur dina stackars satar till öron 😛

  5. gröna rummet said,

    3 maj 2008 den 1:02 e m

    Förresten: i början kände jag också: vaffan, detta är inte som Insekt liksom. Men efter ett tag tyckte jag att novellerna verkligen tog sig och nu har jag läst dem alla två gånger – inte i sträck, utan väl utportionerade – och kan inte hindra mitt lilla hjärta från att älska samlingen. Och som sagt: på måndag kommer man inte kunna hindra mig från att tvinga dig och Sofia att älska Castillon…

  6. Johanna said,

    3 maj 2008 den 1:17 e m

    Haha, du kan alltid försöka, men man måste slå in spiken i hjärtat på mig rätt omedelbart. Jag vägrar läsa om för att förföras. Love or not love is never a question… lallaaalallaal…

    Och jag till skillnad från du, tyckte bäst om läsningen i början… hon med resväskan och det, sen gick det smygande utför.

  7. Amoroso said,

    3 maj 2008 den 3:56 e m

    Åh jämföras med Jelinek.. nu fick du mitt intresse att vakna. Tack! Måste genast ge mig på Man kan inte hindra ett litet hjärta från att älska..!!

  8. gröna rummet said,

    3 maj 2008 den 4:15 e m

    Du ser, Johanna, det måste vara dig det är fel på 🙂 Asch, jag håller med om att resväskan var något utöver det vanliga.
    Hej, Amoroso och välkommen hit!

  9. 26 maj 2008 den 2:27 e m

    […] eller vad fanken ni vill – det är jag icke. Köpte i ett rasande anfall av allmän bokhysteri (och läste) Castillons två godbitar, befallde mig själv att invänta bibblans ex av Céline Curiols Utrop. […]


Kommentera

