Håll dig i skinnet, Ka!

”Därför nämner jag naturligtvis de allra bästa här också, i en fåfäng förhoppning om att locka åtminstone någon av er att läsa annat än vuxenlitteratur.” – så står det på sidan ? och ! och kontakt.

Nu höll jag på att glömma finfina Drakmåne av Carole Wilkinson och kommer inte att hinna skriva vare sig långt, analyserande eller intresseväckande. Men, dahling ni som gillar ungdomslitteratur, missa inte denna fina trilogi som avslutas med nämnda månbok. De som vet säger att trilogin påminner om Lian Hearns Otoriserie, själv är jag ännu obekant med dettasägs det storslagna epos.

Wilkinsons ömsinta beskrivning av den lilla slavflickan (som visar sig vara drakväktare) är både vacker, spännande och rysligt sorglig. Pirr på hög nivå, med andra ord! Jag kommer att tänka på länken mellan Anya och Vasslo i Lotta Olivecronas två ljuvliga VRENböcker – säkert finns det många fler, men betänk att jag ännu är en nästan ospräckt oskuld i Fantasy och SF-land.

Kommentera

