Å, Annika!

Klart är att Tillträde till festen utlästes i ottan. Om möjligt klarare: undertecknad blev mer än smetigt småberörd; detta lilla K är numera övertygad om att Gunnel Beckman måste vara en av Sveriges största (ungdomsboks)författare någonsin. Här tar varken form eller innehåll plats på bekostnad av det andra – i Beckmans prosa ryms allt. Å, dessa metalitterära kopplingar, å, detta liv! [Minns tonårsläsningen av Att trösta Fanny (måste det väl ha varit?) – boken, eller åtminstone läsningen som i mitt minne skedde flera somrar i rad, kunde lika gärna ha hetat Att trösta Ka. Tre veckor över tiden och Våren då allting hände – oh, så jag minns dem. Det måste ha varit någon av mina äldre kusiner som glömt kvar böckerna på landet och den gode Ganesha som såg till att jag fick läsa.]

Dessutom, hihi, ger GB en explicit känga till de puckon (förlåt, till de stackars satar) – här formulerade i koncentratet äldre pojkvän – som inte kan begripa att ungdomsböcker och dess författare många gånger kommer närmare det [än vuxenboksförfattarna] som verkligen är. Crossoverlitteratur, my ass. Detta är ren och skär litteratur.

Var, var, var skall jag skriva om denna bok? I mitt privata kartotek eller i ”barn- och ungdomsboksboken”? Ja, jösses. Kanske är jag härmed tvungen att ordna ännu en bok för de där lovely grejerna som liksom inte går att placera någon annanstans än just exakt där.

17 kommentarer

  1. X-Hanna said,

    29 april 2008 den 8:39 f m

    Visst är hon väl enastående! Mina GB-böcker glimmar i bokhyllan av allt putsande och polerande.

  2. Saga said,

    29 april 2008 den 10:09 f m

    På litteraturvetenskapen tror jag att vi ägnade ett helt seminarietillfälle åt Tillträde till festen; det finns så mycket att prata om. Vid det laget fanns det tre olika utgåvor med olika omslag, vilka gav synnerligen olika tolkningar av innehållet – att jämföra dessa är ganska intressant och säger dessutom en hel del om den tid de tillkommit i.

  3. X-Hanna said,

    29 april 2008 den 11:42 f m

    Visst gör det Saga! Vad gäller formgivningen diskuterades för övrigt just detta omslag på SBI:s bokprovning i år – originalet från -69 börjar kännas hett igen (menade man) medan omslaget från 80-talet utlöste en del skämsiga fniss.

  4. gröna rummet said,

    29 april 2008 den 12:32 e m

    Hihi, jag lånade 1980-talsvarianten och gillar det skarpt! Och: damn och tusan och fy för att jag läste en experimentell form av littvet samt URGH för det faktum att jag var rätt oppe i det blå back in those days och mest tänkte på osjöjungfruar och andra otrevligheter.

  5. lena kjersen edman said,

    29 april 2008 den 1:31 e m

    Så roligt det är med läsvänner!
    ”En undersökning av tillvaron. Gunnel Beckmans ungdomsroman Tillträde till festen” ingår i min littvet.avhanding ”I ungdomsrevoltens tid”.
    Gunnel var förstås med på disputationen.

    Där citerar jag (läs s. 78-79) Gunnel Beckman om bakgrunden till TTF.
    Så här avslutar Gunnel sin berättelse:
    När TILLTRÄDE TILL FESTEN blivit färdig på vårvintern 69 och jag lämnat den till förlaget, ringde minnförlagsredaktör på kvällen och grät i telefonen. Då visste jag att jag hade skrivit en bra bok och det var ett av de lyckligaste ögonblicken i mitt liv.

  6. gröna rummet said,

    29 april 2008 den 1:58 e m

    Oj, vad fint! Ska genast kolla opp!

  7. 2 maj 2008 den 11:48 f m

    […] tokhypats på en hel del ställen och på andra åtminstone tyckts om i betydelsen gillats och B – smaken av Tillträde till festen hade ännu inte lämnat min oh så läshungriga […]

  8. asalun said,

    2 maj 2008 den 7:14 e m

    Ka, kan du bota mig från min släng av ungdomsbokströtthet? Var sjuk en dag i veckan och låg i sängen och läste Postindustriell hårdrockare med attityd som ju prisats. Varför? När jag tycker kvalitén haltar försöker jag åtminstone med identifikationsfaktorn, försöker göra mig tonårig igen, söka den 14-åriga eller 17-åriga flickan inom mig, men jag känner ju aldrig igen mig…Vad i den samtida ung.litten bör jag läsa? Önskar jag kunde få låna lite av din entusiasm.

  9. gröna rummet said,

    2 maj 2008 den 8:23 e m

    Ja, dendär postindustriella var ju fin på många sätt, men inte så storslagen som exvis Tillträde till festen. Huu, ska jag tipsa dig? Det känns inte litet förmätet – du som har läst ungefär allt. Fast, ok, du har väl läst Bryta om? Och så då denhär Make lemonade som jag skrev om här nyligen. Drakväktaren m.fl. av Carole Wilkinson, vad tycks? Samt Exodus av Julie (?) Bertagna. Nägra korta utfall såhär i kvällningen innan jag fortsätter med en viss sockervaddsbok som är lika söt som den verkar.

  10. gröna rummet said,

    3 maj 2008 den 5:43 f m

    Förresten, Katarina Kieri såklart!!!!!

  11. asalun said,

    3 maj 2008 den 10:23 f m

    Har faktiskt inte läst Bryta om. Bör väl. Ska snart.

  12. Ika said,

    23 maj 2008 den 6:42 e m

    Bryta om bör man verkligen, verkligen läsa!

    Senm när det gäller Gunnel Beckman måste jag erkänna att jag har lyckats låta bli att läsa Tillträde till festen. Nej, jag kan inte förklara hur det har gått till, men det ska åtgärdas snarast.
    Däremot har jag läst Tre veckor över tiden och Våren då allting hände, och gillar den senare skarpt. Den är mysläsning för mig, mysläsning som inte riskerar att kännas fördummande.

  13. lena kjersen edman said,

    26 maj 2008 den 8:32 f m

    Några förslag på ungdomsböcker som jag unnar alla människor att läsa:
    OCH SOM JAG VILL DISKUTERA MED – T EX JUST DIG!
    AnderbergStrollo. Bryta om
    Ardelius: Jag behöver dig
    Beckman: Tillträde till festen
    Chambers: Spelöppnig (och alla ungdomsböckerna)
    Edelfeldt: Duktig pojke
    Gravitation
    Göransson fotbollstrilogin
    Herrström Glappet
    Hjertzell: före och efter Bella
    Jenseg: Behöver ingen annan
    Kieri: Ingen grekisk gud precis. Majas morsas
    Levithan Ibland bara
    LeGuin: att spela människa
    Lindbäck En liten chock
    Lindqvist: Fröm att leva
    Lundgren: Dubbelspel. Åshöjden-serien
    Marsden: breven inifrån
    Mazetti: det är slut mellan gud och mig
    Nilsson (alla)
    Oates (alla)
    Pohl: Janne min vän, Jag saknar dig. jag
    Stark Låt isbjörnarna dansa
    Thor Sanninge ller konsekvens
    Thydell (båda böckerna)
    Wahl (många!)
    Wild Jinx

  14. ka said,

    26 maj 2008 den 11:48 f m

    Ika: Ja, mysläsning var ordet – Mysläsning av bästa sorten!

    Lena: Vojvoj, här överväldigas man av storlistan och blir glad (18 av posterna är redan avklarade: några i ungdomen, andra nu i medelålderns glada dans). Underbart att du tipsar så många på dethär sättet! Hoppas verkligen att fler upptäcker Chambers hela författarskap nu när hans This Is All: the Pillow Book of Cordelia Kenn ges ut på svenska i höst.

  15. 30 augusti 2009 den 3:40 e m

    Kan någon hjälpa med med en vers ur boken tillträde till festen.
    Den lydeer något som ”döden är bara……………., det mörka smycket som ger tillträde till festen”.
    Min syster läste den när hon var ung och jag vill ha den som ett minne av henne. Elisabeth

  16. lena kjersén edman said,

    30 augusti 2009 den 9:35 e m

    Hälsning till Elisabeth från Lena Kjersén Edman

    ur Rekviem av Karl Vennberg

    Döden är bara
    törnsnåret
    kring genomlysta blommor,
    det mörka smycket
    som ger tillträde
    till festen.

  17. ka said,

    6 september 2009 den 9:01 f m

    Så jättefint att ni hjälps här åt när jag är ute och svirrar på andra håll!


Kommentera

