Världsbokdagen

är det idag, den internationella. Jag gör inget annat bokigt än läser ut Castillons samt diskar, viker tvätt och smygsurfar på bokbloggsvågorna emellanåt. Dagens myckna stillasittande kan ej skänka tacksamheter åt litteraturen utan åt scenkonsten. Å arbetets vägnar jag jag tillgringat två dagar i Högdalen på landstingets utbudsdagar. Mycket gott och blandat, men ryggen är trött och axlarna i öronhöjd. Borde alltså inte skriva något, men kan förstås inte låta bli. Johanna K är i gasen (en ottekamrat, notera publiceringsklockslaget!) och frågar ”hur ser din topp fem-lista ut? Vilka böcker har haft störst betydelse i ditt liv? Vilka böcker tycker du inte att vi på Bokhora eller våra läsare bör missa?”

Jösses, bara fem böcker! Som någon klok påpekar i kommentarerna till Johannas fråga, tenderar våra val att bli oerhört situations- och tidsbunda varför jag hyser en stor misstänksamhet mot listor över huvud taget. Antar förstås utmaningen (att rada opp fem totalfavvos som utan inbördes ordning famlar sig framför mitt minne just i detta nu) ändå, det skulle kännas fånigt annars:

The happy lion (som barn bodde jag i England och älskade denna bok om Leo. )
Ronja Rövardotter (wow, bästa förebilden för en sexårig flicka och gosh vilka lekar berättelsen gav upphov till!)

Den amerikanska flickan av Monika Fagerholm

Tordyveln flyger i skymningen av Maria Gripe (samt naturligtvis Skugg-serien)

Blood sisters av Mary Jacobsen (Ja något vackrare om kärlek har då jag inte läst).

Sådär, här är halsen. Anledningen till att hela tre barn- och ungdomsböcker står med är inte mitt yrke utan snarare tvärtom. Anledningen till mitt yrke är de tre barn- och ungdomsböckerna. Vi kan alltså lugnt konstatera att de haft stor betydelse i mitt liv. Och jag ångrar såklart redan nu alla andra som inte fick plats, såväl barn- som vuxenböcker, fack- som skönlitteratur. Damn! Nåväl, ni kan ju klicka på lovebombingtaggen härintill för att titta fler dahlings.

2 kommentarer

  1. Marianne said,

    24 april 2008 den 12:37 e m

    Jag tog mig inte heller för med något extra bokigt igår, men skänkte en tacksamhetens tanke till Gutenberg.
    Förra veckan (dålig tajming) sände Kunskapskanalen en dokumentär där Stephen Fry reste i G:s fotspår och även med hjälp av ett antal hantverkare byggde en tryckpress så som den kan ha sett på Gutenbergs tid.
    Mycket intressant!
    I programmet intervjuades John Man, vars bok ”The Gutenberg Revolution” är klart läsvärd.
    Kolla upp den om du inte har läst den!

  2. gröna rummet said,

    24 april 2008 den 1:31 e m

    Å, tusentackar för tipset!


Kommentera

