Hornbys ungdomsbokdebut

Ja, jag läser Slam nu – översatt. Den är ok, fast fruktansvärt pladdrig och tjafsig. Kommer att tänka på Gangsta rap av Ben Zephaniah och något litet även på Bali Rai, åtminstone hans Förbjuden Kärlek.

Har iofs aldrig varit särskilt förtjust i Hornby, tyckte alls inte om About a boy (ffa inte filmatiseringen – yuk!), men fick intrycket av åtminstone denhär recensionen att Slam skulle höja sig över genrens medelnivå.

Men en bok på detta tema är förstås bra. Och Slam är långt mycket bättre än Hans Petersons Jag ska ha barn!. (Samme Peterson skrev f.ö. dedär Malinböckerna med versaler, ni vet de vi använde för att lära oss läsa. Minns hur pappa fick uppbåda allt sitt (resterande) tålamod när jag skulle traggla mig igenom ordet MISSISSIPPI – och Å, vilken lättnad när det var över!). Men ändå (här vet jag inte om jag skall förbanna eller bejubla min egenhet att kasta mig över alla recensioner som skrivits om boken) – GPs Ingrid P Bossedal är bang on, för att använda ett i The post-Birthday world vanligt förekommande uttryck*. Vad vill karln egentligen?

Detta är några tankar i morgontimman – nu vankas i vanlig ordning jobb.

* förresten – vilket lag tillhör du? Jag hejar på Ramsey – mest för att det blir en skojig historia (läste inte boken som något upprörande utan insåg efterhand att det mest av allt var underhållning. Och som sådan fungerar den utmärkt) men också för att Irina får pröva bå olika sätt att leva och, viktigast, slippa att bli bedragen at en rätt uppblåst typ.

4 kommentarer

  1. K said,

    17 april 2008 den 3:08 e m

    Team Ramsey alla gånger! Åh, vad jag vill cirkla!

  2. gröna rummet said,

    17 april 2008 den 7:43 e m

    Let’s roll!

  3. Laskask said,

    18 april 2008 den 5:19 e m

    Vi tycker ju lika allihopa! Låt oss hoppas att Infinite Darlene håller på Lawrence så att det blir någonting att snacka om.

  4. gröna rummet said,

    19 april 2008 den 3:52 f m

    Hoppas hoppas, annars blir det ju ingen catfight att berätta om för alla avundsjuka ickecirklare!


Kommentera

