Några definitioner av lycka

En inte helt avläsen släkting till mig (dock ingen jag umgåtts med i helgen) kan säga: ”Men visst är det härligt att ändra sin uppfattning om människor!” och jag tror verkligen inte att det är avsett som en pik mot den som nyss börjat tala väl om en person som vederbörande skytt endast dagar innan. Nej, det är ingen pik – utan ren och skär förtjusning över livets mirakler. Och nu har jag gjort detsamma: en helomvändning i fråga om mitt omdöme av en bok. För åh så jag klagat över TBW, ah så förfärlig den känts att läsa och ih så dum i betydelsen pucko jag upplevt mig själv. Jag har verkligen sörjt min oförmåga att ta till mig Irinas livsval och dess respektive konsekvenser, men nu har det alltså vänt. Örnen (en snäll sådan) har landat!

Kanske var det sällskapet under helgens allrasom vackraste bortavaro som muntrade opp läsningen. Ni fattar inte hur lyckligt lottad jag är: svärföräldrar att läsa med – intill sprakar kakelugnen. Eller var det kanske sexskildringarna som fick mig att gå i gång på allvar? Det faktum att huvudpersonen illustrerar barnböcker torde ha sitt varmaste genomslag då jag ju är en sucker för bilderböcker. Men nej, jag tackar Raisa för allt. Åh, Raisa! Det är julen i Brighton Beach som får mig att gå bananer och totaldemolera boken (i min ägo, bör tilläggas för ordningens skull!) medelst hundöron, marginalstrykningar, fnittersaliv och en hel del snor.

Har en hel del jag vill skriva, såhär på s. 527 av exakt 600 i denhär utgåvan, men låter saken bero. Ska ju tala om boken i grupp, för tusan. I stället: mot post-dinner-popcornskålen!

Hjärtligast,

ka

PS. Inte nog med att de älskar läsning (inte minst min läsning!) – svärföräldrarna besitter den goda smaken att stanna till på Emmaus strax intill Läby. Detta blev dagens kap. Oh! Lotte! Ah! Fanny!


10 kommentarer

  1. Caroline said,

    13 april 2008 den 8:15 e m

    Emmaus i Läby! Jag har hört HJÄRTESKRÖNOR om detta ställe av min man. Hoppas jag får besöka det i verkligheten mkt mkt snart.

  2. gröna rummet said,

    14 april 2008 den 6:33 f m

    Jamen åk dit – it’s a must! Endast en timmas bilresa från Stockholms södra förorter!

  3. X-Hanna said,

    14 april 2008 den 6:18 e m

    Sounds like a magic weekend! Och du, ska vi rejsa – jag ligger på s. 525.

    🙂

  4. gröna rummet said,

    15 april 2008 den 5:11 f m

    Färdig! Igår kl 18…

  5. K said,

    15 april 2008 den 9:33 f m

    Att det är så himla länge till den 17 maj tycker jag är ett oskick. Jag vill prata Shriver!

  6. gröna rummet said,

    15 april 2008 den 3:09 e m

    Asså det är ohållbart med den 17:e. Helt totalt ohållbart. Något måste göras!

  7. Ika said,

    27 april 2008 den 7:17 e m

    Åh, Lotte! *instämmer i kören*

    Nu har jag inte läst dem på många år hittade faktiskt Lotte på ridläger i universitetsbibliotekets magasin, och har lånat hem den, men inte vågat läsa. Annars är jag ju en sucker för Pysen, Jill och i princip allt i flickboksväg av Ester Ringnér-Lundgren…

  8. gröna rummet said,

    28 april 2008 den 5:47 f m

    Pysen också! Glöm för allt i världen inte Puck! Förresten, vår B. Wahlströms-bokhylla är vacker och biblioterarieskt sorterad på författarnas efternamn, fjärran är den färg- och nummerordning jag efterlevde före intåget bakom bibbladiskarna i årskurs åtta.

  9. 3 maj 2008 den 1:18 e m

    […] också på svenska, Man kan inte hindra ett litet hjärta från att älska , har allt det jag saknade hos The post-birthday world (liksom Insekt många gånger ersatte Vi måste prata om Kevin i min […]

  10. 5 juni 2008 den 6:50 e m

    […] juni 2008 vid 6:50 pm (läsning, romaner) Jag har ju skrivit om det förut: förtjusningen i att ändra uppfattning. Denhär gången krävdes varken vin, kakelugn eller översättarpenna – […]


Kommentera

