Bokslut

Nej, inte bokslampa – bok-slut, som i översyn. (Ja, pappa, jag vet att ni har mycket på jobbet nu.) Precis som Bokhora-Helena och, uppenbarligen*, många fler har jag gjort ett bokslut över det gångna kvartalet.

Totalt antal lästa titlar: 54 st

varav omläsningar: 13 st

På min första utgallring till fem-i-topp-listan hamnade inte mindre än 12 titlar, varav 5 var omläsningar. Strikt och bestämd beslutar jag att endast ta med nyupplevelser på listan, och har därför 7 titlar att bolla med. Efter noggrant övervägande föräras följande plats i detta blogginlägg:

Mister Pip av Lloyd Jones

Isdraken av Mikael Engström

Otroso av Graciela Montes

Blunda och öppna ditt fönster av Nguyen Ngoc Thuan

Vi, de drunknade av Carsten Jensen

Jösses, så många manliga författare! Och jag som infogat taggen ”manliga författare” av samma anledning som begreppet ”kvinnlig ambulansförare” och liknande tillåts existera – dvs: mitt litterära universum befolkas främst av kvinnliga författare – manliga läser jag ytterst sällan.

Presenttipset då: jo, gårkvällen med flaskpostarna renderade mig, bortsett från mycket festligt glas skumpa, ett vansinnigt stiligt kartotek – en bibliotekaries (eller bibblo-wannabes) våtaste dröm. Och tack vare ett samtal med min mkt kloka rumskamrat på bokkollot häromsistens har jag beslutat mig för att föra två läsdagböcker – en över de böcker jag läser privat och en över de böcker jag läser ”i tjänsten” dvs på fritiden. Kartoteket kommer självklart att vara privat. Och naturligtvis kommer jag att ordna med korsreferenser till ett register där jag för in titlar och upphovsmän (ja, ni ser!) i kronologisk ordning.

OooooOOOOoooooOOOOooooo!

* se kommentarerna till Helenas inlägg

UPPDATERING: listan är kronologisk och inte hierarkisk.

9 kommentarer

  1. Caroline said,

    1 april 2008 den 2:00 e m

    Åh åh åh, läs Lev Rubinstein, ”Tiden går. Ur det stora kartoteket”! Underbar!

  2. gröna rummet said,

    1 april 2008 den 2:20 e m

    Ska bli. Ditt ord är min lag. Iaf gällande boktips.

  3. 1 april 2008 den 5:27 e m

    […] men tänkte ta skadan igen genom att återuppta traditionen med kvartalsrapporter, precis som en del […]

  4. 2 april 2008 den 10:30 f m

    […] som ett barn när det kommer till boktips och suger i mig både det ena och det andra. Carolines kommentar om kartotek fick mig att genast låna Rubinstein (åhå – ännu en manlig!). Samt föll handlöst […]

  5. asalun said,

    2 april 2008 den 6:32 e m

    Och jag har på din kloka inrådan just börjat läsa Otroso. Vilken början den boken har. Jag älskar metatext.

  6. gröna rummet said,

    2 april 2008 den 6:38 e m

    Ah – den är direkt underbar.

  7. Caroline said,

    2 april 2008 den 7:22 e m

    …och jag kommer att läsa Jensen, men först om c:a tre år. Dock ligger han säkrad på listan. (Kan jag leva utan den i tre år?)

  8. gröna rummet said,

    3 april 2008 den 5:41 f m

    Caroline: ja, du kan vänta, det är klart. Den är mkt bra, men jag tror att den kommer att växa hos den som läser utan att ha all publicitet i åtanke. Jag hade ständigt blurbarna och andra lösryckta fraser ur recensionerna för ögonen, vilket kanske inte måste påpekas var riktigt störande, försökte förgäves lösgöra mig.

  9. 29 april 2008 den 7:00 f m

    […] var, var skall jag skriva om denna bok? I mitt privata kartotek eller i “barn- och ungdomsboksboken”? Ja, jösses. Kanske är jag härmed tvungen att […]


Kommentera

