Några ord om häxan, horan, madonnan, piraten – kort sagt vår hjältinna – Fanny

Just ett sånthär vackert omslag har inte den svenska utgåvan från 1981. ”Mitt”, rätt slitna, biblioteksex pryds av rysch och pysch och ett blottat jungfruben som bär opp ett vackert likaledes rött strumpeband. Ja, Fanny eller den sanna berättelsen om Fanny Hackabout-Jones öden och äventyr är numera utläst och jag slipper/går miste om den bitvis rätt skojiga upplevelsen av att sitta ömsom rodnande, ömsom brett leende pendeltågsvis. (Åtminstone för tillfället. Nu ger jag mig i kast med två lättlästa och till synes osnuskiga barn-/ungdomsböcker i min tappra strävan att se allmänt sedesam ut. Hej mamma!)

Vi har här att göra med en hejdundrande 1700-talspastisch och jag tackar den stora Gudinnan – förlåt, min namne! – som under bokkollot tipsade om denna storslagna, stundtals alldeles komplett vanvettiga roman. Tänk om jag hade gjort slag i saken redan då kamrat U:s mamma bad mig läsa Rädd att flyga redan då det glada åttiotalet precis övergått i ett på många sätt riktigt dystert nittonhundranittotal? Förlåt mig, kära E, för att jag inte förstod vad du vill ge!

Först nu, trettio år fyllda, har jag alltså stiftat litterär bekantskap med Erica Jong. Och det genom boken som dahling K enligt egen utsago läste som 14-åring, ivrigt framochtillbakabläddrande till dedär sidorna, ni vet, de som faller opp i biblioteksexemplaren av godbitarna ur exempelvis Virginia Andrews och Jean M. Auels stora produktion… Och visst är det snusk och hor och jämmer och lusta – så det står härliga till. Fler och detaljrikare sexskildringar än såhär har jag nog inte läst på länge. Inte heller har mitt öga skådat frejdigare sjöröveri, latinkärlek (inte som i ”latin lover”, utan som i ”orgier i det klassiska språket”), feminism, allmän språklig fröjd och gamman samt översvallande härligheter av såväl blodiga som tårdrypande inslag i en enda svirrande röra. Korsett-och tingestbeskrivningar – check. Den hästtokiga får sig också till livs (Ah! Lustre!). Hurra, vilken mischmaschhistoria med allt jag gillar! Denna komiska berättelse om Fanny torde få varje nybliven förälder att döpa sitt barn till just Fanny. Eller Lancelot, då, om det skulle bli en kille.

Stackars föräldralösa flickan F växer opp hos fosterföräldrar med vidriga syskon och förförs av styvfadern, förkrossas för att hamna i hippsomhappordning i lag med häxor (o, dessa vackra!), bordellmammor (och torskar), svikare (samt en och annan löfteshållare), stråtrövare, slavhandlare, sjörövare – ja, all slags folk helt enkelt. Viktigast av allt: hon är tuffare än Annie Bonny!

Nu: ut i solen igen. Till flaskpostare-J för utfordring. Jag har blivit lovad halloumi = Mmmmm.

Pssst: ibland har jag tyckt att det varit segt och tråkigt att läsa men det beror nog på att denna läckerbit till historia bör intagas till soffs i komb. m. rötjut och chokla.

 UPPDATERING: Det är fullt av lesbianer i boken. Som jag har saknat dem!

2 kommentarer

  1. niffin said,

    13 september 2008 den 3:42 e m

    Å vad roligt att läsa! Och du har massor av bra läsning framför av Erica. Blir riktigt avis här faktiskt. 😉

  2. ka said,

    14 september 2008 den 5:35 f m

    Hihi, ja hon är livad minsann!


Kommentera

