Omläsning no #11

Sådär. Då har jag läst om Libba Brays snaskiga Ögat över månskäran. Vid sidan om de referenser jag tyckte mig upptäcka när jag läste boken förra gången, har jag under denna session associerat till Twin Peaks (jaa, faktiskt, men likheterna uppträder främst framåt slutet i såväl bok som tv-serie och emedan jag inte vill spoliera en god kulturopplevelse för någon låter jag händelseförloppet därmed vara outtalat i gröna rummet).

Snaskigt, ja, och smaskig. Språkligt är väl boken inte helt jämn, varför jag (som sällar mig till Bokhora-Helenas språkochstämningskrävande skara) inte alldeles ger mig hän åt denna i s1avseende rätt platta ungdomsroman. S1 har nämnts och kommenterats förut, varför jag här främst koncentrerar mig på s2, dvs Stämningen, som trots språkliga brister är ett lyckat företag i Ögat över månskäran. Krinoliner och korsetter är bara något av allt det 16-åriga Gemma måste genomlida då hon, efter moderns död i deras hemland (kolonial-)Indien, introduceras i en kvinnas plikter (varav att ”ligga på rygg och tänka på England” väl får sägas vara en av de mindre tilltalande) på flickskolan Spence. Den strikta skolan döljer förstås mörka hemligheter som gör Gemma, den snoriga Ann och deras i förstone fiender som senare ska komma att bli deras blodssystrar alldeles tossiga av förtjusning. Lägg därtill mörka grottor, ett gäng zigenare (om dem skrev jag på Flaskposten) och stämningen är minst sagt eggande. De 418 sidorna är lättlästa och smått beroendeframkallande även vid en andra läsning.

Avslutningsvis något kort om s1, dvs Språket. Jagformens presensnyttjande bidrar till den täta stämningen.

Nu är det fredagkväll med Miss E, dahling K och MAT&DRYCK!

Kommentera

