Mitt i helvetet –

tillika omläsning 9 och 10, tillika knytnävsslag no. #3 och #4. (Övriga omläsningar och knytnävsslag)

Ja, visst är det så att många tonårsböcker handlar om hemska vidrigheter. Jag har precis läst om ännu två stycken: Odjuret av Ally Kennen och Bryta om (som jag var i det närmaste besatt av i höstas – håller den fortfarande för förra årets bästa ungdomsbok) av Åsa Anderberg Strollo. Wow, inser nu att Bryta om fick Stora Läsarpriset 2007 av fina Bokcirklars läsare ganska nyligen. Hurra! Läs segerintervjun, där vi bland annat får veta att det kanskekanske kommer en ny roman av Åsa Anderberg Strollo snart, här.

Odjuret av Ally Kennen

För att snacka knytnävsslag: Kennens Stephen har förmodligen utsatts för en hel del sådana – fysiska som psykiska. Nu bor han i sitt n:te fosterhem med allt vad det innebär; bland annat i form av lillkillen som hängivet ser upp till fosterbrorsan. Jag associerar en smula till min-2006-års-favorit, Yatzy (instämmer f.ö. med Stina Sigurdsson som skriver: ”Men att historien inte är ny betyder förstås inte att den inte kan berättas igen. Och trots att temat är välbekant känns inte boken gammal.” Fast till skillnad från SS tror jag inte att orsaken ligger i det ständigt aktuella temat, utan bejublar i stället Eegs stilistiska förmåga – hoppsan, detta blir en lång parentes om ett helt annat knytnävsslag, nåja, jag går vidare och skriver om Odjuret). På hemsidan läser jag att förfs barndomshem ”Throughout her childhood […] was a foster home to many children and teenagers” – och det märks att hon är väl förtrogen med livet i en fosterfamilj. Den snaskiga djävulen i mig kan inte låta bli att undra om boken till viss del är självupplevd; att Ally=Carol. För bokens äldsta dotter Carol är verkligen skickligt gestaltad – på gränsen till direkt vidrig. Vad är då Odjuret? Är det idiot-Carol som ständigt lurar och sätter dit Stephen? Eller ett spöke under sängen som genast försvinner om Carol kommer och lyser med ficklampan i lille Stephens rum? Nej, något helt annat, något mycket rysligare… Äh, ett slags självbiografi (i periferin) eller ej – a damn good book* är det minsta jag kan skriva om Odjuret. Läslig för såväl vuxna som yngre.

Bryta om av Åsa Anderberg Strollo

Så till Augustpris- och Slangbellan-nominerade** och *** Bryta om. Mycket har redan sagts och skrivits om denna oerhört gripande (jävla klyschjävel) ochraktigenom totalförbannade bok. I min lilla röda, dvs den helt och hållet analoga läsdagboken, skrev jag 5/10-07:

Minna 16 år, med psykotiska älskade mamma – Minna med kampen i den nya skolan, Minna med den slitna glasskartonen som i smyg fylls med skolmaten, Minna med Eddie den jävlen som trots allt är trygghet. Minnas öde skär hårt och vidrigt bestämt in i min jävla välordnade vardag AAAAHHH. Så nyanserat om kontrasterna och så förfärligt att jag nästan inte står ut – till slutligen, när katastrofen (och därmed även katharsis) är ett skriande faktum. Å, så vackert det är då. Lättköpt slut? Knappast. Men ett hopp om ljusning.

I likhet med knytnävsslag no. # 1 avslutas boken med en välbehövlig lista över ställen till vilka utsatta barn och ungdomar kan vända sig.

Det är nu allt jag skriver denna förmiddag. Jag har ju ett jobb också. Som jag trivs med. Igår var det till exempel alldeles underbart ljuvligt.

* för att, i likhet med några andra, parafrasera en viss stilig FBI-agent

** kommer inte att kunna närvara vid debutantdagen, buhuuuu!

*** nödvändig läsning för både yngre och äldre, dammit

5 kommentarer

  1. X-Hanna said,

    6 mars 2008 den 1:32 e m

    Måste erkänna att jag inte har hunnit/tagit mig tid att läsa vare sig Bryta om eller Odjuret, så tack tack för att du påminner mig.
    Eeg däremot: ah, han är underbar. Tror att hans senaste bok ”Allt annet enn pensum” ligger på översättning i detta nu. Ngt att se fram emot!

  2. 6 mars 2008 den 1:48 e m

    Mah pleshurr. Wow, vilka fantastiska nyheter!

  3. Bokomaten said,

    7 mars 2008 den 9:28 f m

    Ah, håller med om att Bryta om var åtets bästa bok förra året. Himmel så bra. Odjuret har jga inte fått ändan ur vagnen att skriva om, behöver anteckningar för att komma ihåg vad böcker handlar om när jag skall bokprata om dem. Tyckte dock den var rysligt ryslig minns jag. Och så realistisk! Inte alls så fantasybetonad som jag trodde att den skulle vara. Tyckte dock den påminde lite om Horowitz ”De fem utvalda” emellanåt ändå. kanske det här att det är något mysitskt som lurar i boken som man inte riktigt får hum om och sedan brakar hel-et löst.. Bra bok ialf!

  4. gröna rummet said,

    7 mars 2008 den 11:41 f m

    Intressant att du associerade till De fem utvalda! Så har jag alls inte tänkt – trots att jag läst de hittills utkomna delarna. Måste kanske läsa om där… Nej, förresten, nu ser vi framåt!

  5. 17 september 2008 den 9:23 f m

    […] 17 september 2008 vid 9:22 är (litteratur för barn och unga, läsning, romaner) titta titta […]


Kommentera

