Jag hjärtar Nguyen Ngoc Thuan

Trasten, I also love you. Efter att ha läst Otroso och nu Blunda och öppna ditt fönster blir jag alltmer övertygad om att Trastens böcker borde läsas av långt många fler; ytterst få lånar dessa böcker från biblioteken. Och visst kan jag förstå att frånvaron av ”coola” omslag skrämmer åtminstone de som föredrar böcker som beskriver traditionellt svenska alternativt angloamerikanska förhållanden:

Blunda och öppna ditt fönster  Dominic En syrsas memoarer  Otroso

Eller såhär: En fördel med Trasten är de fantastiskt vackra omslagen, se ovan. Den totala avsaknaden av insmickrande bildval och layout är befriande. Stora och många gånger mjuka saker ryms innanför den hårda och till synes anonyma utsidan. Blunda och öppna ditt fönster av Nguyen Ngoc Thuan gör just det: öppnar ett fönster till en annan, men kanske också läsarens inre, värld. Det borde finnas fler böcker av denhär typen för barn – jag saknar dem! Det poetiska språket påminner till viss del om Ängeln i trapphuset som jag älskade i somras. Innehållsmässigt skiljer de sig dock åt: där Ask lever i drömvärlden, bor tioårige Dung i verklighetens Vietnam. Det är, som ni kanske anat, allt annat än socialrealism här. Vi har i stället att göra med en oerhört fin berättelse om några mer och några mindre dramatiska händelser under en period av Dungs liv.

För ett tag sedan fick vi en fråga om högläsningsböcker till Flaskposten. Blunda och öppna ditt fönster borde fungera finfint, åtminstone i en bokvan grupp. Det lågmälda tempot och de främmande miljöerna skapar inte direkta möjligheter för identifikation – men är det alltid det människor önskar av läsningen? Nej, eskapism eller ren och skär nyfikenhet är förstås också stora beståndsdelar i åtminstone denhär läsarens samlade läsdrift och den* hoppas/vill gärna tro att många barn upplever detsamma.

*den = denhär läsaren, dvs jag

2 kommentarer

  1. 8 april 2008 den 1:24 e m

    […] april 2008 vid 1:24 pm (läsning, romaner) Tags: gnäll Tidigare har jag sjungit Trastens lov – här kommer Tranans. Nästan (vågar inte påstå:) varje mening i […]

  2. 8 juni 2008 den 6:50 f m

    […] jag min svettigaoch pollensnoriga nos mot nyboken och andas in dofter.  Omslaget påminner om Trastens, insidan likaledes fin. Ögonblicket senare nås jag a beskedet om barnet – det har äntligen […]


Kommentera

