Omläsning no. 5

Skräääääck. Läste under gårdagen ut Väktarens lärling av Joseph Delaney för andra gången. Som sagt, inte alls lika arg och stingslig nu – troligen esom mina förväntningar var avsevärt lägre satta än sist.

Väktarens lärling

Ja, visst är det riktigt ruskigt läskigt att läsa om Toms vedermödor i hans strävan att bli en god Väktare – den som vaktar samhället mot spöken, gastar, boggartar av allt mellan första och tionde graden och mot – inte minst – häxor. Men jag är fortfarande tveksam till den misogyne Väktaren som påstås vara blödig som endast fjättrat en mkt farlig häxa istf dödat henne (det visar sig eg alls inte vara särsk vänligt esom döda häxor är ännu farligare än fjättrade).

I give you ändå ett typiskt väktaruttalande:

”Illvillig betyder ond”, förklarade han. ”Välvillig betyder god. Och en omedveten häxa är en häxa som inte vet om att hon är en häxa, och eftersom hon är kvinna ställer hon till med dubbelt så mycket besvär. Lita aldrig på en kvinna.”

Kvinnoporträtten är öht inte vad vi brukar kalla nyanserade – inte heller manskaraktäristiken. Det är häri berättelsens styrka ligger: gillar stilen – den är rätt kall och avsaknaden av ständiga utropstecken (som de vi kan finns i bladvändaren och supersuccén) Legenden om Darren Shan* är befriande för språkfascisten. Huvudpersonen, jag, Tom, registrerar i sin stillsamhet och det allra otäckaste behöver inte tecknas ned i ord, utan når läsaren på andra sätt. Efterhand lär sig Tom uppfatta människors skiftningar och blir mer lyhörd för förändringar och möjligheter därtill, något som förebådas redan på s. 64:

Att vara sjunde son till en sjunde son var inte märkvärdigt i det här yrket – det var nödvändigt för att ens bli antagen som lärling. Men jag visste att det fanns något annat som gjorde mig annorlunda. Jag var min mammas son också.

Och, apropå attraktiva ”bad guys”, Ida A, såhär säger häxflickan Alice som ger Tom rysningar av lika delar väl- och obehag:

”Dåligt sällskap gör mig ingenting. Det förändrar mig inte, eller hur? Jag är redan dålig. Dålig inuti. Du skulle inte tro mig om jag berättade vad jag sagt och gjort.”

* i sin tur en redig bladvändare, härlig och smaskig för såväl den inbitna skräckfanatikern som -novisen.

1 kommentar

  1. 6 mars 2008 den 9:38 f m

    […] romaner) Tags: arbete tillika omläsning 9 och 10, tillika knytnävsslag no. #3 och #4. (Öv-ri-ga om-läsn-ing-ar och […]


Kommentera

