Gnäll en masse

Om jag bara inte (ja, ni som är någotsånär bildade fattar vem jag travesterar nu) varit så eländig hade jag åkt till Hallongrottan och lyssnat föredrag om genus i barnlitteraturen ikväll. Damn, vad jag håller med Stina Zethraeus som i dagens DN (mkt DN blir det, men det får ni ta) efterlyser fler flickor bakom styrspakarna: ”Självklart måste Jan Lööf få göra sina böcker som han vill. Men en ständig upprepning av flickor och kvinnor som passiva, mottagande, omsorgsfulla eller helt enkelt obefintliga i kombination med maskiner visar en normalitet som inte känns helt sann i dag.”

(Damn, vad jag gillade Magic, Cilla och Baby.)

(Ja, jag gillar parenteser. Särskilt just nu. En av huvudpersonerna i Ali Smiths Girl meets Boy gör också det.)

5 kommentarer

  1. lena kjersen edman said,

    5 februari 2008 den 5:35 e m

    Gillar parenteser – det gör jag också. Gillar dina tankar om böcker,barn, barnböcker,ungdomar, ungdomsböcker,gnäll – det gör jag verkligen.
    Endera dagen planerar jag att klä ut mig till en fjortonårstjej och komma till Haninge bibliotek och lyssna när du berättar om Kate Cann.
    En fråga: vet du vad som hänt med Aidan Chambers bok ” This is all. The Pillow Book of Cordelia Kenn”.?SKA DEN ALDRIG GES UT PÅ SVENSKA?
    Ska vi klaga, skrika?
    Högt?

  2. gröna rummet said,

    5 februari 2008 den 5:46 e m

    Hoho! Klä ut dig, bara! Det är roligt med maskerad publik!

    Detdär med Chambers bok låter ju mer eller mindre fantastiskt. Jag har inte sett/läst något som helst om den, vilket gör mig ledsen. Å, vilka bra böcker han skrev (och som jag läste) under det begynnande och i mitt liv vanvettigt dystra 90-talet. Nu ska här googlas! Och skriv-kas!

  3. gröna rummet said,

    5 februari 2008 den 5:47 e m

    AH! Jag hittade en ny blogg: http://hiplibrariansbookblog.blog-city.com/this_is_all_the_pillow_book_of_cordelia_kenn.htm

  4. lena kjersen edman said,

    5 februari 2008 den 6:02 e m

    Å, tack söta gröna för bloggen om Pillow Book!
    För längesedan (när?) hörde jag Aidan Chambers berätta om denna bok som skulle bli den sista av hans queer-ungdomsböcker. I de andra är ju huvdpersonen en känslig gosse, 16 eller 17 år, och i denna sista är protagonisten en ung flicka.
    Och jag har också hört (när?) att Katarina Kuick har kämpat med en översättning …
    Om förlaget tänkt sig att INTE ge ut denna bok (jag misstänker det) hoppas jag att vi är många som protestar och skriv-ker!!!!!

  5. gröna rummet said,

    5 februari 2008 den 6:06 e m

    Katarina Kuick – såklart! Det kan inte bli annat än strålande! Om inte annat hoppas jag innerligt att boken kommer till fler svenska bibliotek än exvis Skärholmens på originalspråk inom en snar framtid.


Kommentera

