Naomi – forts…

En stammis på Flaskposten är finfin på dethär med att få mig att tänka om. Jag gnällde i förra inlägget och i kommentarer på Flaskposten över min nuvarande läsning av Naomi Noviks Hans majestäts drake. Hon dvs stammisen dvs Ida A skrev detta vackra, som liksom försökt ta sig in i min skalle tidigare under dagen men som jag envist och fantasyföraktande (jag föraktar visst allt nuförtiden – vad har det tagit åt mig?!) pressat ner, långt bortom medvetandet: ”Sedan tycker jag att författaren (Novik) har löst det så snyggt med att göra boken riktig i den tid den utspelar sig, med de åsikter om vad kvinnor klarade och skulle göra, men att hon lyckas kasta omkull den så att de får moderna möjligheter iallafall!” Ida A – du är grym!

Jag orkade, till skillnad från Ida, inte läsa vare sig Eragon eller uppföljaren, men har läst en hel del annan fantasy de senaste åren (snarast ett måste om man ska klara vår profession…) och kommit att vänja mig vid och i vissa fall gillat det. Drakväktaren, Purpurdraken, Drakryttaren, Skämmarserien, Katrionasviten och inte minst Bläcktrilogin har jag -för att nämna några – uppskattat och i det närmaste älskat. Men det hela höll på att stupa när jag i höstas läste Drakens bok. Fy för den lede, vilken seg historia! Och så nu, då, Hans majestäts drake, som jag, mycket tack vare sagda Ida A, kommit att uppskatta efterhand. Jag är glad att jag inte gav opp på s. 70 (vilket jag brukar göra när jag ej står ut) utan tragglade mig igenom evinnerliga historier och dialoger och tjafs för att hamna i det intressanta som uppstår när Laurence upptäcker att det finns kvinnor som är flygkaptener och att de går iklädda byxor som helt skamligt visar benen!

Fortsättning följer…

4 kommentarer

  1. Ida A said,

    29 januari 2008 den 8:48 f m

    Oj, oj, jag rodnar ned till hårrötterna, man tackar, man tackar. Snacka om att du just gjorde min dag i vintermörkret :).
    Visste inte att jag var så bra på att övertyga folk om min ståndpunt, det kanske är en arbetsskada.

    Personligen gillar jag fantasy (mest barn och ungdom faktiskt, vuxenfantasy kan bli så svamlig), och Temraire är lite av en favorit så jag har faktiskt beställt de följade delarna (på engelska, vem orkar vänta på överstättningar) och ska snart ge mig in i en riktig frossa. Hoppas bara att serien fortsätter som första boken och inte tappar, det händer ju ibland.

  2. gröna rummet said,

    29 januari 2008 den 10:45 f m

    Asch, det var ju du som gjorde min dag! Nu ska jag läsa resterande 25 sidor under en kopp kaffe och den gröna (hoho!) filten och tänka att [varning! spoiler!] det var en jävla synd på dendär Levitas. Fortsättningen kommer jag nog inte att palla, men jag har som sagt kommit att älska stora delar fantasy och ser fram emot Locke Lamoras lögner som ligger i den farligt höga högen intill nattduksbordet…..

  3. Bokomaten said,

    29 januari 2008 den 2:54 e m

    Hmm.. jag som har både Drakens bok och Hans majestäts drake likande i att-läsa-högen för tillfället… Kanske skall ställa ut dem i biblan och ta mig för några andra så länge.. Är inne i en period då jag behöver fastna ganska direkt..

  4. gröna rummet said,

    29 januari 2008 den 2:58 e m

    Ja – lets go för exvis Ögat över månskäran i stället!


Kommentera

