Hoppsan, där slank en chic lit ner!

Ja, jag är fortfarande förvånad. Tillåt mig förklara: i min panik över enormt antal olästa u-böcker kastade jag mig under dagens lördagstjänstgöring över varenda en som fanns inne. En av dem var Tillsammans av Denise Rudberg, DR som Den jag Ratar innan jag ens öppnat en bok. Men ikväll, fri som fågeln med undantag för avfrostning, tvätt och andra husliga sysslor, gav jag pinglan en chans dvs jag läste hennes ungdomsbok (ty detta är allt annat än en roman) dvs jag utsatte mig för de svåra umbäranden som brukar benämnas ”utmanande av fördomar”. Javisst, väl hemma sjasade jag iväg damen och hällde opp [infoga valfri dryck här, jag är ju ändå en fiktiv typ] i ett glas på lagom hög fot, slog mig ner i soffan under gröna, såklart, filten och gav mig i kast med texten. Eller texten och texten. Orden som fogats tillvarandra, kanske stämmer bättre in på det jag nu genomlidit.

Stolt över att ha tagit mig helskinnad ut på andra sidan fyller jag på glaset och kan konstatera att: Nej, DR är definitivt ingen författare. En spännande berättelse som säkert kan fånga både en och annan läsovillig typ i trettonfjortonåren, men Tillsammans är ingenting jag skulle sätta i händerna på någon av bibliotekets besökare.

15 kommentarer

  1. gröna rummet said,

    29 januari 2008 den 1:27 e m

    Ja, det har renderat mig en ökning på 300% i besökarantal de senaste dagarna. Och jag är tacksam för att DR har klargjort att jag är obegåvad, obildad och korkad som inte vet vad chic lit är. Nu ska jag försöka läsa lite mer chic lit för att bli begåvad, okorkad och bildad i stället.

  2. Ida A said,

    29 januari 2008 den 1:48 e m

    Ojdå, hon var visst rejält arg…

    Jag kan hålla med henne om att Tillsammans inte är Chick-lit. Men jag tillhör kategorin som faktiskt gillar både Keyes och Ahern (sjönk jag i din aktning nu?).

    Men Tillsammans är inte bra, språket är torftigt, handlingen förutsägbar och karaktärerna oengagerande. Och så känns den fruktansvärt oäkta.

    Jag vill ha en autencitet i det jag läser, oavsett om det handlar om drakar, vampyrer, skejtare, kärlek eller allt det ovanstånde. Och jag brukar bli nöjd på det planet, ibland mer, ibland mindre, men nöjd.

    Men med Tillsammans kände jag bara: här har hon satt sig för att skriva en UNGDOMSBOK släng in den snyggaste killen i plugget, sportisen och tjejen som är mobbad och uppfattar sig som tjock (att hon sedan är skitsnygg är inget som hon är medveten om, suck!). Killen med de priveligerade förhållandena kan inte ha det så bra, jag vet – hans rika pappa slår honom och hans mamma (sen kan vi ju slänga in hintar om att han egentligen har en annan pappa som är mkt bättre på alla de sätt).

    Näe, den här boken tänker jag inte tipsa om, någonsin!

    Ok, det blev ett mkt långt inlägg (som vanligt), men jag var så trött när jag släpar mig genom boken, och så kändes hennes motinlägg så fånigt med tanke på vad jag tyckte om bokens kvaliteter…

    Hoppas din dag fortsätter bättre :).

  3. gröna rummet said,

    29 januari 2008 den 2:27 e m

    Håller, efter att ha läst den klargörande definitinonen på DRs blogg, med om att Tillsammans inte är chit lit. Jag drog en överilad slutsats eftersom jag har läst att DR, obs! aldrig mer pinglan!, skriver chic lit. Nej, här var det tal om en ungdomsbok och som sådan håller den inte – precis som du, kära Ida A, en än gång mycket mer nyanserat än jag, beskriver. Intrigen skulle kunna göras på ett bättre sätt: visst hade snyggot, fattigfettot och mobbsportot blivit snyggt i fagerbergskrud. Ja, det tror jag, men av det ihåliga språket och de förfärande klichéerna (som det inte alls lektes med) blev Tillsammans bara hemsk.

  4. gröna rummet said,

    30 januari 2008 den 8:26 f m

    Kidsen gillar tillsammans! På http://barnensbibliotek.se hittar vi strålande uttalanden:

    Erica, 13 år.
    Den här boken överaskade mig enormt! Riktigt bra! Kunde inte lägga ifrån mig den när jag väl hade börjat läsa. Hoppas på att Denise Rudberg skriver fler böcker i samma serie!

    lovisa, 16 år.
    jag blev överraskad över dess fina ordförråd. dessutom kunde man inte stila blicken från boken,men den va ibland lite för beskrivande och informerande. å andra sidan behövdes denna beskrivening för att få till en bra bok

    Johanna, 13 år.
    Den här boken är sååå bra! Den griper tag i en direkt och sen kan man inte sluta läsa den. Absolut det bästa jag har läst av en svensk författare på väldigt länge. Helt enkelt ett måste för alla som har svårt för ”tröga” böcker. Jag rekommenderar den till 100 % och håller tummarna för att det kommer en 2:a!! Kom igen Denise Rudberg och ge oss fortsättningen på denna underbara ungdomsbok, som har den ovanliga egenskapen att både killar och tjejer kan läsa den och tycka om den.

    Sofie, 14 år.
    Den boken är skitbra! den kanske inte låter så men när man väl kommer in i den vill man inte sluta! defenetivt till nån som längtar efter spänning och blygsam kärlek! DU KOMMER INTE BLI BESVIKEN! SKITBRA BOK!

  5. gröna rummet said,

    30 januari 2008 den 1:46 e m

    Förresten, Ida A, klart du inte sjönk i min aktning! Jag har en massa favvos som fullkomligt badar i chic lit! Det är bara jag som är så obildad, obegåvad och korkad att jag låter bli. Jag hyser höga tankar om er som läser genren, så det så, precis på samma sätt som jag kan avundas folk som gillar att kolla på CSI eller dumma amerikanska komedier (ingen jämförelse dem emellan annat än att jag inte tilltalas av dessa grejer). Mitt utanförskap accentueras av att jag inte vet vad chic lit är och inte minst känner jag mig direkt exkluderad när människor i min närhet snackar/skrattar åt exvis Black Sheep eller Dirty Sanchez (jag kräktes och grät när jag i ett försök att ”vara med i gänget” tillbringade en kväll med tacos och sagda filmer). Och jag är inte ironisk nu.

  6. Helena said,

    30 januari 2008 den 3:10 e m

    Med risk för att outa mina besserwissertendenser: det stavas chick lit, inte chic lit. Fast nu har iofs felskrivningen blivit så vedertagen att den nästan tagit över. Sorry, babe, jag kunde inte låta bli, det liksom kliade i fingrarna och mitt inre petimeterjag skrek i örat på mig. 🙂

  7. gröna rummet said,

    30 januari 2008 den 3:17 e m

    Hihi, där kom det! Jag anade att jag var helt fel ute när jag läste Ida As initierade kommentar ovan… Chick som i höna, alltså? Inte Chic som i Coco Chanel?
    Är det korrekt att särskriva chick lit eller kräver språkhysterikan, dvs min likasinnade, bindestreck?

  8. Helena said,

    30 januari 2008 den 3:23 e m

    Yes, chick som i höna. Det finns en rolig avart på chick lit riktad till medelålders kvinnor: hen lit. 🙂 Och eftersom det är ett engelskt låneord är särskrivning helt okej!

    Språkhysterikan, over and out!

  9. gröna rummet said,

    30 januari 2008 den 4:52 e m

    Se, vad jag lär mig! Då borde det väl finnas cock lit också? Eller är det för obscent? Eller räcker det med lad lit (för det har jag faktiskt hört att det finns!)?

    /Allmänysterikan, på väg mot bildningens högborg

  10. 11 april 2008 den 12:48 e m

    […] ger jag pinglan ett nytt försök, för att citera mig själv. (JA, Johanna K, jag hade verkligen kallat DR för pinglan! Jösses!) Lionel Shrivers Post-Birthday World läggs ner i väskan som åker tåg (först pendel, […]

  11. Carina said,

    12 april 2008 den 11:21 f m

    Jisses. Vilka fiktiva kids har skrivit de där recensionerna? 🙂 Alltså, jfr med andra reccar på BB och det här blir komiskt. Ungdomar skriver först och främst vad boken handlar om, inte hur fantastiskt-makalöst och ”överraskande bra” (!) boken/Ruddan är. Kom igen.

  12. gröna rummet said,

    13 april 2008 den 5:20 e m

    Hihi, jag måste till och med lägga till en smiley för att understryka hihi:et, sehär bara:
    🙂

  13. 2 maj 2008 den 12:08 e m

    […] den fiskade?) förmodligen råkat ut för litterära stolpskott vars form gör vem som helst, åtminstone mig, kräkfärdig. En, antar jag, allt annat än ny tanke: Borde biblioteken/bokhandlarna kanske ha […]

  14. 4 maj 2008 den 6:30 f m

    […] på fortsättning!) och konstruerad historia vars huvudperson byter namn till, ja, Justin. Den omskrivna och hånade filten är fortfarande […]


Kommentera

