Dagens utsvävning

Ja, jag vet, är mitt i ungdomsfrossan och borde inte tillåta mig vuxlit. Men när numera forna bokhoran Caroline aviserade avgång och publicerade intervju med den av många så hyllade Cartarescu gjorde jag slag i saken och lånade äntligen första delen av Orbitor som jag ju åtrått ett tag tillbaka. Nu står den där, bredvis Kallet, Till sängs med Frida, Storm över Frankrike och en hel drös med andra böcker, alldeles ensamma utan mig. Ni vet detdär va, snubbar som kommer fram till två kvinnor på krogen ”Står ni här alldeles ensamma?” eller, etter värre, ”Står ni här alldeles själva?”? Svarsalternativ: ”Nej, vi är här tillsammans, som älskande” eller ”Ja, själva sedan vi var i ettochetthalvtårsåldern”…

Nå. Läslängtan och förtjusning över att den nya bokhoran heter Helena och är Helena!

… och snart blir det vin och elände.

Kommentera

