Bokbytebytet

Ho – här kommer bilden på böckerna, tronande på evighetspusslet:

Bokbytebytet

Bilden är tagen och inpetad av en teknikanalfabet, dvs jag, som härmed skäms och beklagar att jag inte lyckats förminska bilden. Vojvoj, här är det stort och inga hemligheter i form av bakgrundsbokhyllepinsamheter/pusselmisstag går bloggkollaren förbi.

Kvarnbyserier – något jag tog på vinst och förlust efter att ha avstått plockandet ett tag. Det är en samlingsvolym med serier av folkhögskoleelever i Skåne. Har intehunnit kolla så mycket ännu; typisk toabok.

Wisdom of the bones av Christopher Hyde. Ack! Jag tog den bara för att jag var få besviken över att alla anglodeckare jag spanat på till K var slut – men hon gillar varken USA eller örnar och blev rent förorättad när jag kom hem med kapet.

Dracula av Bram Stoker – hurra! Jag har faktiskt tänkt köpa just denhär utgåvan (Wordsworth classics) men varit för snål och tänkt att den ju finns på biblioteket. Nu låg den alltså här, mitt under mina darrande fingrar (som redan aggroskakade under morgonens Ticket-to-ride-pass med fru, syster och herrsällskap). Lycka! Kanske blir det högläsning? Minns ljuva dagar med Carmilla ur ömsom min, ömsom hustruns, mun.

Irène Némirovsky – Storm över Frankrike. Jag har redan ondgjort mig över det 19-åriga jag som gav opp parisvistelsen i slutet av nittiotalet och därmed förnekade 29-årsjaget läsning av franska romaner på originalspråk. Jag gör det än en gång, men ser verkligen fram emot att läsa denna, som jag förstår det, stora roman om andra världskriget. Rent generellt har jag, förfärligt nog, tröttnat på andravärldskrigetlitteratur – men hoppas innerligt och tror att Némirovsky har något rent litterärt att tillföra. Så var fallet med både Balen och Höstflugorna.

Hard Times av Charles Dickens. Peppad av Camilla läser jag nu bland annat Mister Pip där högläsningen av Great Expectations spelar en stor roll. Som av en händelse läser K just Great expectations för tillfället, varför jag inte kunde låta bli att sno åt mig Hard times, en inte helt känd titel i dickensfloden.

Tusen tranor av Yasunari Kawabata – vald endast för omslaget. Har i efterhand förstått att detta är något alldeles speciellt och blir gladare ju mer jag tittar på boken och föreställer mig en stillsam eftermiddag, med grönt te och japansk bok inom en inte alldeles förtvivlat avlägsen framtid.

Så, slutligen, boken som S rekommenderade mig för länge, länge sedan och som jag inte kommit mig för att läsa:

Mannen som älskade Yngve av Tore Renberg.

3 kommentarer

  1. Ida A said,

    16 januari 2008 den 1:01 e m

    Åhh, Mannen som älskade Yngve är såå fin. Läste den för ett par sommrar sedan och var helt betagen.
    Sen var det roligt att se hur pass stor betydelse svenska mediehändelser hade i Norge, det var lite som Tv-serien Heja Sverige.
    (Stalkar dig lite från Flaskposten och hit ;)).

  2. Ka said,

    16 januari 2008 den 1:41 e m

    Hihi, I love stalkers 🙂

    Ja, jag ser verkligen fram emot att läsa den. Men det får som sagt bli i april eller ännu senare. Klämmer just nu, under ett ovanligt lugnt pass i infodisken, Torsten Bengtssons lättlästa ungdomsbok Kriget kommer!

  3. 8 mars 2008 den 12:51 f m

    […] högen, men har efter moget övervägande beslutat medforsla Storm över Frankrike som jag ju tillskansade mig vid förra bokbytet. […]


Kommentera

