En liten chock

av bokhoran Johanna Lindbäck läste jag ut för några dagar sedan. Det var faktiskt hennes fråga på nyårsdagen, Vad läser ni idag?, som fick mig att plocka opp boken och läsa.

Och nu har jag alltså stiftat bekantskap med Gustav som skämtsamt kallas Gusten av sin polare och vars förhoppningar på gymnasietiden (flickvän och/eller sex med en tjej, nya kompisar, ny personlighet) inte tycks infrias heller denna sista termin. För att stå ut med den nästan olidligt tråkiga vardagen bildar han och coola Elin en pakt: de ska chocka sig själva genom att göra något totalt oförutsägbart. Jag skriver nästan, eftersom en lärarvikarie börjat tindra i klassrummet och bidra till alltfler strömmande runkfantasier.

Vi har att göra med en typisk ungdomsroman innehållande obligatoriska ingredienser som en knagglig föräldrarelation, fyllefester, eskapistiska utbrott (inte i litterär mening, dårå, utan just detta som utlevs av exvis Ulf Lundell (-s romanfigurer…), dvs ”nu klarar jag inte av verkligheten, jag måste uppleva något coolare, jag drar från hela skiten”), skolmiljöer etc. Men det som gör att Johanna* höjer sig över medel är hennes alldeles egna röst. På ytan påminner också stilen om den som återfinns i många andra ungdomsböcker – men det finns något där, något jag inte riktigt kan specificera i ord, som lockar. Och så händelseförloppet då: det urartar i en större och av Gustav ytterst oplanerad chock (som en van ungdomsbokläsare listat ut för länge sedan). Den verkliga chocken blir en skarp vändning och visst är konkurrensen mellan Jack och Gustav väl avlyssnad.

/Jårs trulig som varit oppe länge nu och knappt kan tänka klart

* denhär gången säger jag faktiskt Johanna utan efternamn eftersom jag har pratat med damen ifråga 🙂

Kommentera

