Årets fem bästa vuxenböcker…

ack och ve, vilket kärt besvär detta är! Jag hakar på årets sista bokfemma och listar mina fem bästa läsupplevelser under året som gått. Ååååh, så fruktansvärt svårt. För att förenkla väljer jag endast bland de 30 vuxenromaner jag läst – utan inbördes rangordning – om barn- och ungdomslitteratur kan ni läsa här, här och här. Dessutom: året är inte slut än, så jag kanske återkommer med något tillägg för nyårsafton…

Mycket gripande på ren prosa om forskaren Lykke som efter hårda anklagelser från en kollega reser till Frankrike och i forskningssyfte läser en mycket gammal dagbok som till sist tvingar Lykke till självinsikt. Lykkes äckel och det annalkande sammanbrottet är så väl beskrivet – samt de parisiska stämningarna, de sexuella trakasserierna…

För det himlastormande språket, för den fysiska närheten till kroppar i rörelse, för sprängandet. För allt det jag saknade i elefantboken, för systraskapet och påtagligheten.

Tack, kära Rosenlarv förlag, för att ni öppnar mina rätt samtidsgrumlade ögon för dåtidens storslagenheter. Kvinnor på 1800-talet – ingar skribenter, va? Feminismen är väl ett 1970-talets påfund? Icke. I den vackert gröna volymen ryms tre texter av en för sin tid rejält radikal skribent. Stilistisk skärpa och lovely innehåll – vad mer kan en begära?

Läs min hyllning här. Och nej, jag har inte lyckats läsa Kallet – romanen ännu.

Smith – denna totalljuvliga upptäckt under året som gått. Hon är novellkonstens magiker – nästan i klass med Ninni Holmqvist, trots att de skriver om så olika ting på så vitt skilda sätt – som här omarbetat den nionde av Ovidius metamorfoser. Om kön, genus och sexualitet på det hysteriskt vackraste språket.

Men 2007 måste också betecknas som det år då jag äntligen, och med stor behållning, läste fem delar ur Agnes von Krusenstiernas svit om Pahlenfröknarna samt fick opp mina grönblågrå för Kate Atkinson. Under året har jag dessutom fått stifta smärtsam bekantskap med en psykopat och hans mor, jag har fått komma en och annan storslagen person nära och hängt i Edinburgh/Madrid med omnejder. Helt enkelt väldigt bra och oerhört svårt att välja bara fem. Men nu är jag nöjd med listan – åtminstone för denhär stunden.

4 kommentarer

  1. Ann-Sofie said,

    19 december 2007 den 8:40 e m

    Tack för en bra rad med böcker! Jag ska gå till bokhandeln i morgon och köpa mina jullovsböcker. Jag tar de där fem.

  2. lilaplaneten said,

    19 december 2007 den 8:44 e m

    Nämen tack själv, ooof!

  3. bokmoster said,

    21 december 2007 den 9:06 f m

    Spännande lista! Min ser helt annorlunda ut, även om jag också har med Ali Smith på den.

  4. lilaplaneten said,

    21 december 2007 den 5:26 e m

    Ja, detta med listor är verkligen spännande. Trots futtigheten i desamma (se Jeanette Wintersons intervju med Ali Smith) ger de ju inblickar i helt andra världar än de välkända. Hurra för bloggvärlden!


Kommentera

