Välkommen hem, Ka!

I helgen har jag läst Brännhett av Malin Isaksson. Bra, skriver mer om den sedan. Påbörjade även The whole story and other stories som efter två noveller helt och fullt lever opp till Wintersons blurbande: ”Ali Smith has got style, ideas and punch. Read her.” Att Smith låter boken inledas av ett Clarice Lispector-citat och tillägnar boken åt bl. a. Kate Atkinson bidrar till att mina redan väldigt högt ställda förväntningar förhöjs ytterligare.

Sent igår kväll, efter flaskpostarmys hos Johanna, kom jag hem och möttes av en sovande fru, helgens DN samt en avi. Paketet kom förstås från Bokhora (och Pocketförlaget) vars andraadventstävling jag vann – trevligt!

Innehållet:

Mitt Iran av Shirin Ebadi – verkar mycket intressant, det blir helgläsning, I tell you. Bär den likheter med Reading Lolita in Teheran av Azar Nafisi, månne?

Frälsaren av Jo Nesbø – jag som yvs över mina antipatier mot såväl manliga författare som deckargenren i allmänhet möter här en riktig utmaning. Skall jag ge mig i kast med denne, på biblioteken mycket utlånade, norske deckarkung?
Callgirl av Tracy Quan – ”Smockfull av fräcka tjejhemligheter” enligt Cosmopolitans utlåtande på det rosaglittriga omslaget. Skall detta bli min första, riktiga, chic-lit efter Pappas flicka (minns inte författaren, kanske räknas den mer som tantsnusk?) som ligger sönderläst i ett hus på västkusten? Det låter intressant. Jag känner inte till några fräcka thejhemligheter (fick inte vara med de tuffa tjejerna i skolan) och ser fram emot att ta del av dem i bokform.

Klöver kungar av Hans-Olov Öberg – ingen aning. Har skymtat såväl namn som titel i bloggosfären, men inte fastnat. Kanske att jag ger denne, manlige, författre en chans. Det beror helt och hållet på hur innehållet i julklappspaketen ser ut. Enligt Mariestads-tidningen är det ”Fräsigt, fräscht och fartfyllt om finansvärlden”. Jag känner inte till finansvärlden (ville inte hänga med skjortkillarna som ville sänka inkomstskatten) och ser fram emot att ta del av den i bokform. Ifall jag hinner.

Nästa år tänker jag för övrigt önska mig träd i Vi-skogen samt inbetalningar till Djurens rätt, Greenpeace, Ingen människa är illegal och Rädda barnen (i Amnesty är jag autogiromedlem).

Nu: The whole story and other stories, därefter En liten chock av Johanna Lindbäck.

Kommentera

