Skärvor av kristall av Solveig Olsson-Hultgren

Som jag skrev i morse, avslutade jag läsningen av den sjätte delen i serien om systrarna Andersson, arbetets döttrar, på vägen till jobbet. Tips dyker opp på Flaskposten så småningom (UPPDAT: här), men jag vill redan nu passa på att uppmärksamma även vuxna läsare på denna rätt okända skatt i Ungdomsbokland.

Skärvor av kristall

OlssonHultgren skriver herstory i stället för gammal mossig history om kungar och andra ”viktiga” personer. Serien, som planeras omfatta 10 böcker, följer systrarna som växte upp i en statarlänga under slutet av 1800-talet samt fokuserar sedermeda deras döttrar. En efter en har vi fått lära känna dem, 15-åringarna, och fått se huvudpersonen i den ena boken bli bifigur i den andra. För snart ett år sedan lät jag mig slukas av Annas öde – nu står henns kusin Louise i centrum. Året är 1938 och den natt som senare visar sig vara Kristallnatten tar mamma livet av sig på mentalsjukhuset. För första gången vågar Louise sätta sig upp mot sin far, major Stjärnstedt…

Trots att jag avskyr att betrakta konst instrumentellt är jag benägen att säga: använd boken i historieundervisningen! Här har vi något så ovanligt som nazism, arbetar- och kvinnohistoria samt förtryck av klena pojkar i samma bok!

4 kommentarer

  1. Anna-Stina said,

    11 december 2007 den 6:47 e m

    Åh, vad kul, denna serie kände inte jag till. Men jag har verkligen tappat greppet om ungdomsböckerna på sistone.

  2. lilaplaneten said,

    11 december 2007 den 7:04 e m

    Aj, tråkigt! Här är det dags för marathon: i jan-feb presenterar min arbetskamrat Ulla och jag 2007 års utgivning för kommunens alla högstadielärare.

  3. 26 februari 2008 den 12:40 e m

    […] 2008 vid 12:40 pm (litteratur för barn och unga) Tags: arbete, feminism Idag skriver DN om en, enligt mig, av de allra bästa barn- och ungdomsbokförfattarna just […]

  4. 2 maj 2008 den 12:07 e m

    […] om, Skuggan av den randiga vargen, Nu heter jag Nirak, i viss mån även Solveig Olsson-Hultgrens lovely serie om systrarna Andersson med flera godbitar som i bokhandlar och på bibliotek placeras på […]


Kommentera

