Påbörjad bok om gammal man

Efter diverse mer eller mindre försiktiga påtryckningar från alla möjliga håll har jag börjat läsa mer av lust än för jobbet. Detta innebär att jag inte håller mig till mitt strikta schema från förr (bilderbok, kapitelbok för yngre, kapitelbok för äldre, ungdomsroman, bilderbok, kapitelbok för yngre, kapitelbok för äldre, ungdomsroman, vuxenroman) utan i stället läser det jag verkligen vill.

I halvtidslivet får jag tidsrum till badkars och en gråtung decemberförmiddag avslutas Tidväktaren av Jeanette Winterson efter ordinerad morgonpromenad. Till min besvikelse håller debuten i barn- och ungdomsboksammanhang alls inte samma klass som Wintersons vuxenböcker – och jag undrar om jag kanske skulle ha tyckt bättre om att läsa Tanglewreck på originalspråk. Men visst är den högst läsvärd, för all del. Och spännande, inbillar jag mig, för alla fantasy/SF-läsare som någon gång funderat över livet, tiden och universum och som inte befinner sig i en svacka. Water for elephants av Sara Gruen

Nå – vattnet är fortfarande varmt och jag plockar opp den på bloggar omnämnda Water for elephants av Sara Gruen. När jag läser följande, för ett citat rätt långt stycke, kan jag inte låta bli att tänka på Lotta Lundbergs Skynda, kom och se som jag läste dendär valborgshelgen då det var tänkt att vi skulle umgås alla sex i de tierpska skogarna… Det var tänkt så, ja. Jag satt antingen i soffan eller i gungstolen framför kakelugnen och läste en av de mer fascinerande och välskrivna böcker jag läst de senaste åren.

Citatet, då:

”And now,” says Cecil, swinging around. He puts his finger to his lips and winks grotesquesly – an exaggerated gesture that pulls the side of his mouth up toward his eye. He raises a hand in the air, asking for quiet. ”And now – my apologies, ladies, but this is for the gentlemen only – the gentlemen only! Because we’re in mixed company, for delicacy’s sake, I can only say this once. Gentlemen, if you’re a red-blooded American, if you’ve got manly blood flowing thorugh your veins, then this is something you son’t want to miss. If you’ll follow that there fella – right there, just there – you’ll see something so amazing, so shocking, it’s guaranteed to -”

He stops, closes his eyes, and lifts a hand. He shakes his head with remorse. ”But no,” he continues. ”In the interest of decency and on account on being in mixed company, I can’t say any more than that. Can’t say any more, gentlemen. Exept this – you don’t want to miss it! Just hand your quarter to this fella here, and he’ll take you right on in. You’ll never remember the quarter you spent here today, and you’ll never forget what you see. You’ll be talking about this for the rest of your lives, fellas. The rest of your lives.”

Detta bådar god läsning. Det är bara att fortsätta!

Kommentera

