Ikväll smäller det

… och jag har inte läst en enda av de nominerade fackböckerna. Trots det väljer jag Kerstin Ekmans Herrarna i hagen, för hennes, enligt min simpla åsikt, osvikliga känsla för stämningar och kynnen, skeenden och skiftningar. Det gäller naturligtvis Augustgalan.

I den skönlitterära klassen håller jag Har någon sett mig någon annanstans? av Beate Grimsrud för favorit. Har inte ens läst den, vilket jag gjort med Linderborgs tippade och mycket fina (själv-)biografi över sin far, men hoppas på att den håller lika hög klass som Jag smyger förbi en yxa och Vad är det som finns i skogen barn?.

I klassen ”Barn- och ungdomsbok” skulle jag för det första helst se en uppdelning och dela ut priser till bästa respektive fackbok, bilderbok, kapitelbok och ungdomsroman. För det andra väljer jag Bryta om av Åsa Anderberg Strollo av skäl som bl a kan beskådas här.

UPPDAT 071104: Carl-Henning Wijkmarks böcker har jag länge velat läsa och blev följaktligen glad över resultatet i den skönlitterära klassen. Har alla stora hyllningar till trots inte lyckats uppbåda intresse för Sven Nordqvists Var är min syster? ännu, men borde väl å yrkets vägnar, ge den ett försök. Biografin om Majakovskij är säkert intressant och givande – men varför dessa män, män, män, män, män, män, män osv i all evinnerlighet?

2 kommentarer

  1. Anna-Stina said,

    3 december 2007 den 9:00 e m

    Vad tyckte du om valet? Jag ska i alla fall läsa vuxenvinnaren nu.. om jag får tag i den 🙂

  2. lilaplaneten said,

    3 december 2007 den 10:01 e m

    Å – jag blev glad! Måste också få tag på och läsa!


Kommentera

