Slutet på historien – eller kanske början

Girl meets boy av Ali Smith

Girl meets boy av Ali Smith

Det var med tårar i ögonen (ja, denhär sjukdomsperioden/konvalescensen har gjort mig blödig) jag läste de sista sidorna av Girl meets boy. Inte så mycket för att handlingen eller språket just där berörde mig; det var snarare vissheten om att jag snart skulle stå utan bäggedera. Separationsångest är kanske ett väl starkt uttryck, men jag upplever rediga svårigheter med att slitas från boken för att ta mig in i en ny. För att inte språnget skall bli för smärtsamt väljer jag Tidväktaren – Jeanette Wintersons första ungdomsroman. Winterson blurbar på Smiths omslag: ”I love Ali Smith’s work” och det är fullt begripligt.

För visst påminner Girl meets boy om åtminstone Lighthousekeeping i förhållandet till myterna, till berättandet och ”sanningen” samt rent språk- och stilmässigt. Myterna, förresten. Både Winterson och Smith (med just Girl meets boy) är tillsammans med Margaret Atwood några av de författare som deltar i The Myths. Hemsidan berättar det inte, men på insidan av mitt ex flickpojkflickbok förs även Klas Östergren till skaran.

ARGH. Skrev långt mycket mer om boken ARGH men det försvann ARGH och jag vill inte (leva mina tankar i parentes) så jag ARGH slutar nu.

2 kommentarer

  1. 3 december 2007 den 1:21 e m

    ARGH här också, nu har du ju sabbat mitt bokköpsstopp! 😉

    (Visserligen köpte jag böcker i helgen, men det var strikt nödvändiga antikvariatfynd. Och förra veckans Adlibrisleverans var också av det nödvändiga slaget. Men ändå.)

  2. lilaplaneten said,

    3 december 2007 den 1:53 e m

    Det ska bli spännande att läsa vad du tycker, jag kanske kommer igång och skriver mer här då 🙂


Kommentera

