Skottlandsläsning

Det blev inte mycket läst. Mest höll vi som sagt till vid havet eller på regniga kyrkogårdar. Det var underbart för den konvalescent som är jag och som tillbringat föregående tre veckor till soffs. Lektyren, då:

* senaste numret av Bang: ”Jag älskar dig”. Skarpt som alltid. Jag läste inte allt utan uppehöll mig främst vid ”Myggor och tigrar: en feministisk bruksanvisning. Lena Sohl sätter ner foten i Maja Lundgren-debatten”, ”Jag hatar verkligen Cookie. Ida Therén om internaliserat kvinnohat”och ”Forough Farrokhzad, här och nu. Aylin Boynukisa samtalar med en död högst levande författare”. När jag äter frukost nästa gång ska jag läsa ”Jag älskar dig. Serie av Nina Hemmingsson” – ett säkert kort, precis som ovanstående artiklar.

* Not the end of the world av Kate Atkinson. Jag förbannade valet av resmål efter att ha läst ut One good turn (men är förstås nöjd med att vi drog till havet i st f inlandet). Det hade varit roligt att beträda samma mark som Jackson och de andra (men jag hade kanske bara blivit besviken). Det gick väldigt bra att läsa Atkinson i Aberdeen. Not the end of the world är en fin samling noveller som på sätt och vis kan sägas vara en hyllning till berättandet. Jag skulle kunna göra det lätt för mig och endast besvara frågorna som finns listade i slutet av mitt ex under rubriken: A reading group guide – Reading Group Questions and Topics for Discussion. Återkommer i stället när jag har koncentrationen på topp och inte i tånaglarna.

* Fortsatt Mosca Mye som sömnpiller, dvs högläsning vid sänggåendet. Jag fattar inte vad som är fel med den boken. Allt är egentligen så finurligt – ändå somnar vi hela tiden. Kanske avnjutes den trots allt bäst i ensamhet, medelst s. k. tystläsning.

* Bläddrade även i Den keltiska ringen av Björn Larsson och mammas A book of Scotland (hon köpte den 1971, när hon som tjugoåring liftade runt i Skottland). Läste valda delar högt, for my lover.

K läste Pessls Fördjupade studier i katastroffysik och jag lade mig i genom att ta boken ifrån henne och läsa högt. Såhär säger hon: ”Det är väl en ok bok, men innehåller för många ord för handlingen. Som att vilja käka korv med senap och ketchup, men bara få senapen och ketchupen.” Jag håller med till viss del. Pessl är som besatt av mer eller mindre tokroliga liknelser, minns ni hur jag gärna hade sluppit de ansikten som såg ut som om de karvats ut med sked?

Ja – mitt hett efterlängtade paket fanns på hyllan i kiorren när jag kom hem. Hurra! Nu gäller det bara att läsa ut Ali SmithsPorträtt: Ali Smith

Girl meets boy (fast jag vill ha den så mycket längre, det är direkt underbar) samt tre barn- och ungdomsböcker – sedan får jag äntligen ge mig på Water for elephants. Än Bläckhjärta då? Redan inslagen i silkespapper, skall läggas under granen och jag kommer att bli så lycklig när jag öppnar paketet! DS.

1 kommentar

  1. 14 september 2008 den 2:52 e m

    […] vid 2:52 pm (litteratur för barn och unga, läsning) Inte hela världen, ej att förväxla med Not the end of the world, löstes med vin och Ful. Ensam i hemmet efter lördagstjänstgöring virade jag ner mig i soffan […]


Kommentera

