Nytt namn + TV-tips

Jag har, kanske något sent, kommit på att namnet Gröna planeten inte är helt rättvisande. I stället smäller jag till med Gröna rummet – in loving memory av det allra bästa litteraturTVprogram jag kan minnas (bortsett från Boktipset med Stefan Mählqvist), nämligen Röda rummet med Gunilla Kindstrand. Där fanns analysen! Där fanns möten, sanna möten i en total och genomljuvlig avsaknad av flåshurtighet. Läs mer hos Dagens bok.

Och hälsan? Jo, tack – det står still. Men jag läser i alla fall. Nu ungdomsboken Ögat över månskäran av Libba Bray. UPPDAT 071109: Läs på Flaskposten.

Dessutom har både svärmor A och min äldsta vän Hemulen tipsat om kvällens program i Kunskapskanalen. Det är dit Kindstrand flyttat. Att de tänker på mig! Jag blir så glad! Och det ska verkligen bli roligt att se programmet – jag läste biografin i våras och intervjuade (mycket kort) Boel Westin för RFSL:s medlemstidning KomUt då.

K hade by the way beställt Water for Elephants av Sara Gruen till mig men när jag idag hämtade och slet opp paketet insåg jag att hon beställt storstil! Besviken får jag skicka tillbaka och invänta nytt paket…

UPPDATERING 071109: Å, vilket fint program det var! Gunilla Kindstrand var så mycket mer lyhörd och uppriktigt intresserad än Anja Kontor i Gokväll-intervjun kring bokens utgivning. En underbar grej: hon uppfattade Westins integritetssignaler och fick inte för sig att luta sig fram och på ett förtroligt nu-är-vi-vänner-du-kan berätta-allt-för-mig-sätt fråga: Vem är du då i muminvärlden?!

Gunilla KLindstrand - en hjälte!

Gunilla Kindstrand – en hjälte

4 kommentarer

  1. Spectatia said,

    8 november 2007 den 4:35 e m

    Bra tänkt med nya namnet. 🙂

  2. lilaplaneten said,

    8 november 2007 den 4:42 e m

    Tackar, tackar!

  3. Erika said,

    14 november 2007 den 12:03 f m

    Gillar också Gunilla Kindstrand, hon är alltid proffsig, ställer intressanta frågor och är respektingivande. Kommer ibland på mig själv med att sakna henne och alla de förtroliga litteratursamtalen i Röda Rummet…

  4. lilaplaneten said,

    14 november 2007 den 10:39 f m

    Ja, hon är nästan bäst faktiskt! Underbart att veta att hon finns i Kunskapskanalen nuförtiden.


Kommentera

