Nu heter jag Nirak av Peter Pohl

Nu heter jag Nirak av Peter Pohl

är numera utläst. Jag har inte tappat förtroendet för min stora tonårsidol – han är fortfarande lika bra. Inte heller håller jag med de som kritiserat romanen för att vara gubbsjuk och snuskig: den är mycket, men inte gubbsjuk. Tvärtom: detta är en fin historia om lust, åtrå, attraktion (det kursiveras i boken) och gränser. Och kvar finns berättarstilen som revolutionerade min litteratursyn när det begav sig, dvs när jag som tolvåring läste Regnbågen har bara åtta färger.

Som någon kanske vet kallade jag ibland mig själv (se kommentaren) för Nirak när jag var yngre. Om jag inte minns fel, var det en låtsaskompis inblandad där också – mamma, rätta mig om jag har fel. Så långt: identifikatorisk läsning, jo jag tackar! Men medan min Nirak försvann till förmån för min bästis Anna när vi fortfarande gick på dagis*, är romanens Karin snart 14 år och har ännu inte sagt ajöss och goodbye till sin Nirak vilket medför viss oro hos de frånskilda föräldrarna. Nirak är bokens berättare och ibland helt osynlig, andra gånger ett fullt närvarande jag i texten.

Snart skaffar föräldrarna sig, nästan samtidigt, varsin ny sambo och Karins liv gungar betänkligt. Hos pappa, som Karin träffar var tredje helg, flyttar Barbro med den väldigt specielle sonen Kent in. Till mamma skolpsykologens och Karins hem kommer idrottsläraren Roland; det läckraste Karin någonsin sett. Kort och gott: Roland förför Karin och manipulerar henne att tro sig följa den egen viljan, men i själva verket skuffas viljan och förnuftet (som gått under namnet Nirak) längre och längre bort. Samtidigt som Karin manipuleras att tillfredsställa den vuxne mannen, upptäcker hon sin egen sexualitet. Att beskriva detta i en (litterär eller journalistisk) text är tabu. Oftast betraktas flickorna som offer – och i rättegångarna som horor. Pohl vågar, som Aftonbladets Hanna Hallgren observerat, det farligaste: att balansera på ”moralens” stup och att föredra gråskalor framför svart-eller-vitt-dikotomin.

Explicit sexuella scener förekommer i boken, men långt ifrån lika ofta som i, säg, Katarina von Bredows böcker. I stället för att bli arg och äcklad läser jag Nu heter jag Nirak med stor behållning; den vuxne mannens brist på ansvarstagande gentemot tonårsflickan som precis upptäckt sin lust och insett att hon kan attrahera vuxna män är ett vanligt tema i ungdomslitteraturen. Skillnaden att mellan Pohl och Bredow är att den förra tillhör Männen och därför inte kan sätta sig in i hur Kvinnan känner. Hoppsan, hoppsan! Nog har väl andra författare skrivit om människor som inte ser likdana ut mellan benen som de själva? Gubbsjuk – för att han skriver om en tonårsflicka? Jag undrar hur kritiken sett ut om det var Kent som var huvudperson, Tnek var berättaren i en av von Bredow författad roman? Hade ”knullscenerna” med Kent och Roland (ja, en kritiker skrev så – se nedan) sett annorlunda ut då? Förmodligen både litterärt och innehållsmässigt. Kan vi inte få vara människor i stället för att ständigt förknippas med våra genitalier?

Ulla Lundqvist skrev ner boken i DN, varpå Pohl besvarade kritiken på sin egen hemsida. Ying Toijer-Nilsson var inte fullt lika upprörd i Svenska Dagbladet. Jag tvekar inte inför att skriva om denna bok på Flaskposten, orkar bara inte just nu. Att skriva där är oerhört mycket mer krävande än att, som här, skriva som jag tänker.

* Det hette så då.

3 kommentarer

  1. 23 februari 2008 den 7:51 f m

    […] omläsningen av Nu heter jag Nirak (som jag skrivit om tidigare) växer sig misstanken stark. Vet inte om jag törs kolla Ranelid på jobbet idag. Sist jag läste […]

  2. hot said,

    12 augusti 2008 den 11:46 e m

    jeg skulle gjerne lest boka, men vetikke hvor jeg kan få tak i den i america. jeg er en norsk fjortis!!!!!! lol!

  3. ka said,

    14 augusti 2008 den 5:41 e m

    Tjena Hot! Det går kaske finfint att beställa boken via Adlibris eller Bokus eller liknande? Jag vet inte, har aldrig beställt till något annat land… Fast jag tycker att det är himla roligt om du får tag på boken och skriver vad du tycker om den!


Kommentera

