bokklubb i tv

På den tiden jag fortfarande arbetade (ja, det känns så nu: efter två veckor, vilket kommer att bli tre, i soffan) hände det rätt ofta att telefonen ringde i informationsdisken. Inte så sällan var det någon som med jäktad stämma frågade efter en viss bok ”… det var på Malou nu i morse…”. Idag försöker jag begripa detta med Malous bokklubb i TV4-programmet Efter tio. Är inte imponerad av Malou själv, inte heller av Lena Adelsohn Liljeroth som menar att regeringens senaste missöde går att bortförklara med att politiker är ett slags spegelbild av övriga Sverige, dvs att ”vi är lika goda kålsupare allihop”. Blä, JAG har ingen svart städhjälp, inte någon av mina bekanta heller såvitt jag känner till.

Däremot tycker jag att Karin Alvtegen (som jag inte läst) ger ett samlat, genomtänkt och gott intryck. Förvånande också att LAL anger Egalias döttrar bland sina favoritböcker!

Egalias döttrar av Gerd Brantenberg

Diskussionen om Maja Lundgrens Myggor och tigrar känns tråkig. Boken är min vackraste läsupplevelse i år. Vackraste och feministiskaste – så det så.

Sorry kids, jag orkar inte med någon djupare analys: är fysiskt uttömd och kräver vila.

Kommentera

